Z3 als eerste BMW volledig buiten Duitsland gebouwd

Z3 als eerste BMW volledig buiten Duitsland gebouwd
De Z3 was de eerste BMW die uitsluitend en volledig buiten Duitsland, in het Amerikaanse Spartanburg (South Carolina) werd gebouwd. In de herfst van 1995 bracht BMW de Z3 Roadster op de markt, gevolgd door een Coupé-variant in de zomer van 1998. De Z3 was gebaseerd op het platform van de 3 Serie E36 Compact, waarmee hij ook diverse delen van het interieur deelde.

Tijdens de introductie was de Z3 Roadster er als 1.8 achtklepper met 115 pk en als 1.9 zestienklepper met 140 pk, korte tijd later gevolgd door de 2.8 zescilinder met 192 pk die herkenbaar was aan de uitgeklopte achterste wielkasten. Het topmodel verscheen in 1998 in de vorm van de Z3 M Roadster voorzien van een 3.2 zescilinder met 321 pk. Optisch verschilde deze van de ‘gewone’ versies door andere bumpers en spiegels. In de middenconsole had de Z3 M extra meters voor onder meer de olietemperatuur. In augustus 1998 werd de Z3 Coupé geïntroduceerd. Dit omstreden model was er uitsluitend met zescilinder motoren. BMW gaf de 2.8-motor in oktober 1998 een update in de vorm van twee verstelbare nokkenassen (Doppel-VANOS).

Nieuwe motoren
Na drie en een half jaar, we schrijven april 1999, was het tijd voor een facelift. Nieuwe bumpers, anders ingedeelde lichtunits en een aangepast interieur brachten de Z3 weer bij de tijd. Tevens kreeg het dak een extra laag stof en werden het motorenaanbod opgefrist. De basis vormde vanaf nu de Z3 2.0 viercilinder met 150 pk, gevolgd door de 3.0i zescilinder met 231 pk. Een half jaar later verving de 2.2 viercilinder met 170 pk de 2.0 en de Z3 M Roadster en Coupé kregen in juni 2001 een nieuwe 3.2 zescilinder met 325 pk.

Het stoffen dak van de Z3 Roadster was leverbaar in de kleuren zwart, beige, rood, blauw en groen. De kunststof achterruit vouwt mee bij het openen van de kap. Eventueel kan de ruit eruit geritst worden. Een hardtop in carrosseriekleur was een optie. Van 20 september 1995 tot en met 5 juli 2002 zijn er in het Amerikaanse Greer, South Carolina 279.273 Z3 Roadsters en 17.815 Z3 Coupé’s gebouwd. Op de 2002-editie van de Autosalon van Parijs deed de Z4 zijn intrede.

Geen krimp
AutoWeek testte in 1997 de Z3 1.9 met 140 pk. Volgens de toenmalige testredacteur zette de Z3 goede acceleratiecijfers neer en kreeg je in de Roadster nog het gevoel van echt autorijden. Ook het weggedrag stelde niet te leur. ‘Met zijn achterwielaandrijving is de auto perfect in balans, van licht onderstuur naar neutraal. De besturing gaat met 2,9 omwentelingen behoorlijk direct en is in de middenstand niet overgevoelig. De BMW stuurt daardoor braver dan zijn onderstel aankan. Met een zescilindermotor zullen de rijeigenschappen pas echt sensationeel uitpakken, maar ook het extra leverbare M Technic-onderstel kan een sportieve Z3-klant een meer uitgesproken wegligging verschaffen.’ Wat betreft carrosseriestijfheid scoorde de Z3 hoge ogen. ‘Ondanks de niet zo moderne achterwielophanging biedt de Z3 namelijk een opvallend veercomfort. Zelfs op heel slechte wegen geeft de auto geen krimp.’

Omdat de Z3 veel als zomerauto is gebruikt, staan er relatief veel exemplaren met een lage kilometerstand te koop.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW Z3 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn