Volkswagen New Beetle moest emissievrije auto worden

Volkswagen New Beetle moest emissievrije auto worden
In 1992 begon Volkswagen in het een jaar eerder gestarte American Design Center in Simi Valley, Californië, aan een concept voor een emissievrije auto. Onderzoek wees uit dat de Amerikaanse bevolking de aloude Kever het meest verbond met het merk Volkswagen. De ontwerpers lieten zich daardoor inspireren en ontwierpen het studiemodel Concept 1. In 1994 werd de auto op de Detroit Motor Show voorgesteld en het publiek was enthousiast.

Op de Autosalon van Genève in 1995 stond de Concept 1 als cabrio, en ook deze auto kon op veel interesse rekenen. Volkswagen besloot daarop verder te gaan met de ontwikkeling. Oorspronkelijk was het de bedoeling om het platform van de Polo te gebruiken. Op het gebied van aandrijflijnen werd gedacht aan een 1.9 TDI (90 pk), een driecilinder 1.4 TDI (68 pk) met een 25 pk elektromotor (hybride) en een volledig elektrische versie met een 50 pk elektromotor van Siemens.

Icoon uit het verleden
Later in 1995 onthulde Volkswagen een tweede prototype in en maakte het bekend de auto in productie te nemen. Inmiddels was besloten de herinterpretatie van de Kever te baseren op het A4-platform van de Golf IV. Uit eindelijk schreven we maart 1998 toen de New Beetle officieel als productiemodel aan de wereld werd voorgesteld. Volkswagen was destijds de voorloper met het uitbrengen van een auto gestoeld op een icoon uit het verleden. Mini was daar pas drie jaar later aan toe. Het design van de New Beetle, met de bolle wielkasten, de ronde vorm van de motorkap en de duidelijk aanwezige instaptreden, deed het publiek terugdenken aan de goede oude tijd van de Kever. Ook het interieur herinnerde met zijn bloemenvaasje, de handgreep bij het handschoenenkastje en de ronde kilometerteller denken aan weleer. De originele, achterwielaangedreven Kever had de motor achterin liggen, bagage moest voorin worden opgeborgen. Bij de New Beetle was dit precies andersom, waarbij ook de boxermotor was ingeruild voor een lijnmotor.

In het voorjaar van 2003 werd de New Beetle Cabriolet voorgesteld. Net als de Kever Cabriolet had deze auto in open toestand een op de carrosserie liggend stoffen dak dat met een hoes beschermd werd. Eind 2005 kreeg de New Beetle een lichte facelift met anders vormgegeven spatborden, koplampen en achterlichten. De sterkste productie-New Beetle verscheen in 2001. De in totaal 250 exemplaren van de New Beetle RSi kreeg een 3.2 VR6-motor met 224 pk. Door zijn bespoilerde uiterlijk weken de afmetingen iets af. De RSi was bijna twee centimeter langer, achtenhalve centimeter breder. Bovendien groeide de spoorbreedte voor met vierenhalve en achter met bijna zes centimeter. In het interieur voorzag Volkswagen de RSi van specifieke instrumenten, een startknop en speciale sportstoelen.

Prijsbreker
Motorisch waren de meer burgerlijke versies van de New Beetle voorzien van bekende motoren uit het Volkswagen-magazijn. De oorspronkelijk geplande zuinige en schone aandrijflijnen hebben het productiestadium nooit gehaald. Het programma startte in 1998 met de 2.0 achtklepper (115 pk), 1.8 20V Turbo (150 pk) en 1.9 TDI (90 pk). Een jaar later verscheen de 100 pk sterke 1.6 8V en in 2000 werden de 2.3 V5 met 170 pk en 1.9 TDI met 100 pk toegevoegd. Als prijsbreker zette Volkswagen in 2001 de 75 pk leverende 1.4 16V-motor uit de Polo voorin de New Beetle. Het eerste jaar is de New Beetle gebouwd in het Duitse Wolfsburg, tussen 1999 en 2010 kwam de auto in Puebla (Mexico) ter wereld.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Volkswagen New Beetle op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn