Cultauto: een halve eeuw Škoda 1000 MBX

Cultauto: een halve eeuw Škoda 1000 MBX
De Škoda 1000 MBX De Luxe is 50 geworden. De elegante tweedeurs beleefde zijn debuut in maart 1966 op de Internationale Autosalon van Genève. De ruime vijfpersoons auto met de motor achterin, gekoppeld aan achterwielaandrijving werd in oktober van datzelfde jaar in productie genomen.

“De tweedeurs 1000 MBX vormt met zijn vrije vormgeving de kroon op het succes van de eerste Tsjechische auto die op grote schaal geproduceerd werd: de vierdeurs 1000 MB,” aldus Andrea Frydlová, hoofd van het Škoda Museum. “Daarmee is het model een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Škoda. De productieaantallen in Mladá Boleslav namen gaandeweg de jaren ’60 aanzienlijk toe. Veel technologieën die in productie werden genomen sloegen aan, waaronder de productie van onder hoge druk gegoten cilinderblokken, versnellingsbakhuizen en krukassen.”

Nieuwe fabriek
De MBX was gebaseerd op het vierdeurs 1000 MB productiemodel met een moderne monocoque carrosseriestructuur en een motor die achter de achteras was gemonteerd. Škoda bouwde begin jaren ‘60 voor de productie van de 1000 MB een nieuwe fabriek in de nabijheid van de bestaande productiefaciliteit in Mladá Boleslav. De fabriek bestond uit faciliteiten met meer dan veertig productiehallen en diverse andere gebouwen op een oppervlakte van 80 hectare.

De historie van de tweedeurs MBX gaat terug naar 1960, toen de twee prototypen van de 990 Tudor werden gebouwd. De speciale carrosserie - met duidelijk naar binnen toe lopende C-stijlen die opgingen in de panoramische achterruit en de twee portieren met ramen zonder raamstijlen - werd ontworpen in de Kvasiny-fabriek. Het koetswerk behield de ruimte van de oorspronkelijke sedan, met een verbeterd uitzicht. Niet alleen konden de bestuurder en voorpassagier hun portierramen omlaag draaien, ook de achterpassagiers hadden de mogelijkheid smalle ruitjes achterin te openen. Bovendien konden de driehoekige C-stijl ruitjes naar buiten worden geklapt voor extra ventilatie.

Gevoel van ruimte
De 1000 MBX De Luxe werd op 10 maart 1966 op de Autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Het model verraste de bezoekers met zijn originele vormen. Het tweedeursmodel wekte door de grote glasoppervlakken de indruk geen B-stijl te hebben. Die B-stijl eindigde in het midden van de carrosserie onder de raamlijn, waarbij het smallere bovenste deel samen met de ramen naar beneden gedraaid kon worden. Op dat moment profiteerden de inzittenden van een fantastisch zicht naar buiten en een buitengewoon gevoel van ruimte.

De 1000 MB en de tweedeurs MBX vestigden nieuwe standaards dankzij de innovatieve motor en aandrijftechnologie. Op het gebied van motorenproductie was Škoda de eerste Europese fabrikant die gegoten aluminium gebruikte voor de productie van het cilinderblok. Ook de viertraps versnellingsbak werd volgens datzelfde procedé geconstrueerd. Daarmee gaf Škoda een vervolg aan het proces dat in 1922 oorspronkelijk werd geïnitieerd door de Tsjechische engineer Josef Polák, met aanzienlijk kortere productietijden als belangrijkste voordeel.

Tijdsintensieve assemblage
De 1000 MBX werd aangedreven door een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 988 cc en 52 pk. Met een leeggewicht van 815 kilo en een laadvermogen van 375 kilo bereikte de auto een topsnelheid van 127 km/h. Het brandstofverbruik lag rond de 8,0 liter per 100 kilometer. Het model was standaard voorzien van twee Jikov carburateurs; een motor met een enkele carburateur werd slechts in een paar gevallen gemonteerd. De tijdsintensieve assemblage van de 1000 MBX, die vele manuren vergde, startte in oktober 1966 in het stand-alone deel van de Mladá Boleslav-fabriek, zodat de hoofdproductielijn geen vertraging opliep. De laatste twaalf MBX-modellen van de in totaal 1.403 exemplaren van de 1-liter-versie rolden begin 1968 van de productielijn.

In november 1967 werd het modelaanbod van het merk uitgebreid met de sportieve 1100 MBX De Luxe. Het motorvermogen bleef onaangetast bij een cilinderinhoud van 1.107 cc, het koppel steeg van 75 naar 81 Nm. Andere verbeteringen waren een krachtigere oliepomp en een efficiëntere koeling. Van deze sterkere versie werden tot 1969 1.114 exemplaren gebouwd, waarmee het totale aantal tweedeurs MBX-versies uitkwam op 2.517. Ondanks het relatief lage productievolume vergeleken met het 1000 MB serieproductiemodel (443.156 auto’s) gaf deze uitvoering de populariteit van het merk Škoda in buitenlandse markten een aanzienlijke boost. De 110 R (1970-1980) gaf een passend vervolg aan het succes van de tweedeurs MBX-versie, gevolgd door de Garde- en Rapid-modellen.

Bekijk meer foto's van de Škoda 1000 MBX op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 9 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn