Renault Twingo net zo baanbrekend als R4

Renault Twingo net zo baanbrekend als R4
Op de Autosalon van Parijs introduceerde Renault op 5 oktober 1992 de productieversie van de succesvolle Twingo. Net als de in 1961 revolutionaire Renault 4 moest de nieuweling een stadsauto worden met een baanbrekend interieurconcept voor zoveel mogelijk ruimte aan boord. In totaal zijn er van de eerste generatie Twingo bijna 2,5 miljoen exemplaren gebouwd.

Twingo is een samenvoeging van Twist, Swing en Tango, bedacht door reclameman Manfred Gotta. Renault wilde een vrolijke, speelse en veel rijplezier biedende auto in de markt zetten die ook nog eens origineel moest zijn. Het designteam van de Twingo ontstond onder leiding van Patrick Le Quément. Inspiratie deed men op aan de hand van het tien jaar oude prototype Beskid 106 van het Poolse FSM. Oorspronkelijk moest hieruit een opvolger van de Fiat 126p ontstaan, maar omdat die auto nooit in productie is gegaan, nam Renault de rechten over. De Twingo werd in eerste instantie in de uit 1952 stammende Renault-fabriek in het Franse Flins gebouwd. Later gebeurde dit ook in Valladolid (Spanje), Envigado (Colombia) en Montevideo (Uruguay).

Handige achterbank
Naast het vrolijke uiterlijk met een kort motorkapje, ronde koplampen en spetterende lakkleuren, was vooral het interieur van de Twingo een bijzonderheid. Niet alleen de in het midden van het dashboard geplaatste, digitale instrumenten baarden veel opzien. Het was vooral de ruimte die het slechts 3,43 meter lange autootje bood. Achterin zaten zelfs volwassenen goed. De achterbank was standaard verschuif- en omklapbaar waardoor de bagageruimte flexibel in te delen was. Bovendien kon je de voorstoelen achterover klappen voor een twee meter lange rustplaats om onderweg even de benen te strekken. Ideaal was in die zin het canvas schuifdak, dat later werd vervangen door een glazen exemplaar. In eerste instantie had de Twingo een 1.239 cc viercilinder met onderliggende nokkenas en distributieketting onder de kap. Dat blok had als basis de machine uit de oude Renault 8. De versnellingsbak kwam uit de Renault 9 en 11. Later verschenen er ook moderne zestienkleppers.

Initiale met leren bekleding
Medio 1998 werden er diverse verbetering doorgevoerd met de komst van Twingo Phase 2. Diverse uitvoeringen hadden in kleur gespoten bumpers en het dashboard kreeg een opfrisser. Vanbuiten is deze versie herkenbaar aan de nieuwe koplampen en achterlichten. Net als diverse andere Renaults herken je deze update aan de ronde mistlampen. Tevens verscheen de luxe Twingo Initiale met leren bekleding en airco. Phase 3 stond eind 2000 op de agenda toen vooral de techniek (remmen, motoren, veiligheidsniveau) aangepakt werd. De laatste update dateert uit de herfst van 2003 toen de eerste generatie Twingo voor zijn laatste levensfase werd klaargestoomd. Het meest in het oog springende detail is het nieuwe Renault-logo achter en het slot van de achterklep.

In juni 2007 kwam de tweede generatie Twingo op de markt. Zijn introductie was door Carlos Ghosn, toen twee jaar CEO van Renault, negen maanden uitgesteld omdat hij het niet eens was met de vernieuwde voorkant. Tot 2012 bleef de Twingo I in productie voor de Zuid-Amerikaanse markt.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Renault Twingo op onze Facebook-pagina.

Motorenprogramma
8V
1.239 cc / 55 pk / 90 Nm / C3G (03/93-10/96) (ook als Easy geaut. koppeling)
1.149 cc / 58 pk / 93 Nm / D7F (05/96-12/00) (ook als Matic 3-traps aut.)
1.149 cc / 60 pk / 93 Nm / D7F (01/01-07/04) (ook als Matic 3-traps aut.)

16V
1.149 cc / 60 pk / 100 Nm / D4F (08/04-05/07) (ook met Quickshift 5-traps gerob. handbak)
1.149 cc / 75 pk / 105 Nm / D4F (01/01-05/07) (ook met Quickshift 5-traps gerob. handbak)
Dit artikel is gepubliceerd op 11 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn