BMW Z1 geïnspireerd op beroemde 507 uit 1957

BMW Z1 geïnspireerd op beroemde 507 uit 1957
Zeer bijzonder, zo kun je de BMW Z1 wel noemen. Het concept van de tweezits roadster is geïnspireerd op de slechts 254 keer gebouwde 507 uit 1957 en valt vooral op door zijn in de dorpels wegzakkende deuren. Tussen maart 1989 en juni 1991 zijn er precies 8.000 stuks van de Z1 gebouwd. In Amerika is de Z1 nooit officieel geleverd en alle auto’s hebben het stuur links.

Vanaf 1983 ontwierp de afdeling Forschung und Technik GmbH van BMW in drie jaar tijd onder leiding van Ulrich Bez de eerste loot aan de stam van de Z-serie. De letter Z verwees naar het Duitse woord ‘Zukunft’ (toekomst) en de diverse nieuwe technologieën die in de roadster verwerkt waren. Het team van Bez bestond uit personen die inmiddels hun sporen in de autowereld verdiend hebben. Denk aan designer Harm Lagaay, onder meer medeverantwoordelijk het uiterlijk van de Porsche 924 en 928.

Beleggingsobject
In 1986 werden de eerste Z1’s aan de pers getoond, waarna de auto in 1987 op de Frankfurtse IAA te bewonderen was. Voordat de productie van start ging nam Klaus Faust de leiding over het project Z1 over nadat Bez bij Porsche aan de slag was gegaan. Inmiddels waren er al 5.000 orders getekend, al zakte de vraag rond 1988 in. Er gaan verhalen dat dit het gevolg was van een vloedgolf aan investeerders die de Z1 wel zagen zitten als belegging.

Innovatief waren de High-intensity discharge-koplampen (HID), hierbij heeft de lamp geen gloeidraad maar een vulling van Xenongas. Ook de geïntegreerde roll-bar, het deurmechanisme en de vlakke bodemplaat had nog geen enkele andere auto. De deuren van de Z1 verzinken in de dorpels en droegen niet bij aan de stabiliteit van de koets, je kon zelfs met open deuren rijden. Het waren vooral de hoge dorpels die de passagiers bescherming boden. De motor was achter de vooras ingebouwd voor een goede gewichtsverdeling. Het stalen chassis was geheel verzinkt voor een langere levensduur en een betere stijfheid.

Verwisselbare panelen
De niet-dragende carrosseriedelen, zoals de spatborden, deuren en bumpers, zijn gemaakt van thermoplastisch XENOY-kunststof, afkomstig van General Electric. Klanten kregen de mogelijkheid om hun auto af en toe een andere kleur te geven door de panelen te wisselen. Ook reparatie was eenvoudiger dan bij stalen delen. Volgens BMW moest de Z1 in 40 minuten tijd ontbloot kunnen worden. De zogenaamde sandwichbodem was helemaal glad voor van een gunstige luchtweerstand. Via lijm en schroeven werd de bodem van de auto aan het chassis gemonteerd. Motorkap, achterklep en het afneembare dak zijn gemaakt van met glasvezel versterkt plastic (GFK) van de firma Seger + Hoffman AG.

BMW viel voor de motor, bak en voorwielophanging terug op de 325i E30. Vanwege de krappe ruimte onder de motorkap lag de twaalfkleps 170 pk sterke M20B25-motor twintig graden naar rechts gekanteld. Speciaal voor de 3,92 meter lange en 1.250 kilo wegende Z1 is de Z-as voor de achterwielophaning ontwikkeld, BMW’s eerste multi-link-systeem dat later onder de 3 Serie E36 geschroefd zou gaan worden. De Z1, die een topsnelheid van 225 km/h bereikte en in 7,9 seconden van 0-100 km/h sprintte, rolde op rubber in de maat 205/55 R15. Alpina heeft 66 Z1’s omgebouwd tot Alpina RLE (Roadster Limited Edition). Tot de ombouwoperatie behoorden een 200 cc grotere cilinderinhoud, dertig extra pk’s, een sportiever afgestemd onderstel, een andere uitlaat en 17-inch lichtmetalen wielen. Later zijn er op aanvraag nog eens acht stuks omgebouwd tot RLE. De topsnelheid van de RLE ligt 6 km/h hoger en de sprint van 0-100 km/h duurt 0,8 seconden korter.

Rood interieur een zeldzaamheid
Nu we toch bij de aantallen zijn: van alle 8.000 Z1’s zijn er 6.443 in Duitsland verkocht, Italië was de op een na belangrijkste markt. BMW bouwde 10 tot 20 Z1’s per dag. Er gaan geruchten dat er voor de officiële introductie in 1986 en 1987 twaalf auto’s zijn gebouwd, waardoor het totaal op 8.012 zou komen. Met een aantal van 4.091 zijn de meeste Z1’s van modeljaar 1990. De 78 testauto’s van BMW zijn later zonder garantie voor een lagere prijs verkocht. Het leveringsprogramma bestond uit zes carrosseriekleuren en vier interieurkleuren. Toprot, Urgrün en Traumschwarz zijn het meest besteld. Een Z1 in Fungelb, Purblau en Magicviolett kom je vandaag de dag nauwelijks tegen. Het interieur van de Z1 is meestal in donker- of lichtgrijs besteld, geel en rood zijn zeldzaamheden.

Zie je een Z1 als youngtimer wel zitten? Weet dan dat de prijzen flink zijn. In ons land staat een geïmporteerd exemplaar te koop voor 39.500 euro. Bij onze oosterburen staan er 28 stuks voor prijzen tussen de 29.500 en 125.000 euro. Op dit moment staan er bij de RDW 317 Z1’s op kenteken geregistreerd. Nieuw kostte de roadster bij de plaatselijke BMW-dealer 145.950 gulden, 66.230 euro.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de BMW Z1 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 11 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn