Zeldzame opagrijze Subaru Legacy

Zeldzame opagrijze Subaru Legacy
Met de Legacy hoopte Subaru na de gedateerde Leone een vastere voet op de Europese markt te krijgen. Begin 1989 kwam de middenklasser als sedan (type BC) en stationwagon (type BJF) ter wereld. Onder de motorkap lagen 16-kleps boxermotoren met een inhoud van 1,8-liter (103 pk) en 2,2-liter (136 pk). Vanaf 1991 was de Legacy ook leverbaar met een 120 pk sterke 2,0-liter motor en een 2,0-liter turbo met 200 pk.

Niet op alle uitvoeringen was Subaru’s All Wheel Drive-systeem standaard, de meeste auto’s werden via de voorwielen aangedreven. Typisch Subaru waren de stijlloze portierramen. In de prijslijst kon je kiezen uit de basisversie DL, de iets minder karig uitgeruste GL en luxe GX. In september 1994 werd de tweede generatie Legacy geïntroduceerd.

René wil graag wat vertellen over zijn Legacy 2.0 GL automaat uit juni 1992. Er staat slechts 34.000 kilometer op de teller en hij is de 3e eigenaar. Over de historie van de auto zegt René: “De eerste eigenaar was de heer Quist uit Best die er tot 1994 zo’n 16.000 kilometer mee heeft gereden. Daarna heeft er een man uit Heinenoord mee gereden die slechts 800 kilometer per jaar reed en later nog maar 150.”

Voor minder dan 2.000 euro heeft René zijn zilverkleurige Japanse sedan 4 maanden geleden op de kop getikt. “Hij stond enkele maanden te koop voor 3000 euro maar zonder reacties. De auto verkeert vrijwel in nieuwstaat, ik hoor geen rammeltjes en erg degelijke. Van buiten is hij opagrijs en van binnen prachtig blauw. De auto heeft een uitgebreide uitrusting, alleen een open dak en airco zitten er niet op. De Legacy is erg geschikt om ontspannen mee te cruisen, maar je kunt er desgewenst ook mee gassen.”

Op dit moment rijden er in Nederland nog 376 Legacy’s rond die zijn gebouwd tussen 1989 en 1995. Hier zitten ook wat modellen van de tweede generatie bij omdat het lastig is op basis van kentekengegevens een scheiding te maken. Het oudste exemplaar is van oktober 1989 en in totaal zijn er nog 255 Legacy’s met een geldige APK. De sedan is met 236 stuks het meest vertegenwoordigd, van de stationwagon staan er in ons land nog 140 geregistreerd. Om vooruit te komen tanken de meeste eigenaren benzine, slechts 13 Legacy’s hebben een LPG-installatie. Misschien nog wel het meest opvallende feit dat Jasper Verweij van Kenteken.tv weet te melden is dat er 11 Legacy’s nog niet in de steek zijn gelaten door de eerste eigenaar.
Dit artikel is gepubliceerd op 20 mei 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn