Suzuki Kizashi: met recht een youngtimer van de toekomst

Suzuki Kizashi: met recht een youngtimer van de toekomst
Suzuki kennen we natuurlijk allemaal van de compacte stadsauto’s en terreinwagens. De Alto, Swift en Vitara zijn de meest verkochte modellen van de Japanners. Toch heeft het merk nog niet zo lang geleden geprobeerd het D-segment te betreden. Met de Kizashi dacht Suzuki mee te kunnen komen in de klasse van de Ford Mondeo en Volkswagen Passat. Helaas keek niemand om naar het fraai gestileerde vlaggenschip, waardoor de productie na iets meer dan vier jaar alweer gestopt werd.

Het begon allemaal in 2007 op de IAA in Frankfurt met de Concept Kizashi, een 4,63 meter lange crossover met een tweeliter dieselmotor, zestraps automaat en vierwielaandrijving. Enkele maanden daarna stond bijna dezelfde auto als Concept Kizashi 2 op de autoshow in Tokyo, maar dan met een 3.6 V6-motor. Op de New York International Auto Show van 2008 was de Kizashi Concept 3 (Japans voor voorteken, waarschuwing) omgevormd tot sedan. Nog steeds lag de 3.6 V6-motor met zo’n 300 pk onder de kap en ook de AWD-aandrijving was behouden.

Nooit geleverd in België
Op 30 juli 2009 vond de uiteindelijke presentatie van de productieversie plaats in Californië, waarna de eerste exemplaren in het Japanse Shizuoka van de band rolden. Vanaf 21 oktober 2009 konden de Japanse klanten hun Kizashi bestellen, Amerika volgde op 1 december en Australië en Nieuw-Zeeland moesten geduld hebben tot 11 mei 2010. In januari 2010 was de Suzuki-importeur nog in overleg of de middenklasser ook in ons land aangeboden ging worden. Vanaf augustus 2010 is de auto in het gamma opgenomen. Aan onze zuiderburen ging de auto voorbij, de Belgen zagen het sowieso niet zitten omdat er geen dieselmotor leverbaar zou worden. In India is de Kizashi onder de merknaam Maruti vanaf februari 2011 aangeboden, maar dat bleek om dezelfde reden geen succes.

Suzuki voorzag de Kizashi van de 2,4-liter J24B-viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), 178 pk en 230 Nm. Er was keuze uit een handgeschakelde zesbak met voorwielaandrijving of een vierwielaandrijver met CVT-automaat. In uitrustingsniveaus bestond geen verschil, enkel de complete Kizashi Sport was beschikbaar. Qua prestaties kwam de Kizashi prima mee met de concurrentie. Een topsnelheid van 215 km/h (CVT: 205 km/h) en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,8 seconden (CVT: 8,8 seconden) zijn niets om je voor te schamen.

Zuinige EcoCharge Concept
Suzuki heeft nog twee studiemodellen van de Kizashi op de wereld gezet die echter nooit in productie zijn gegaan. Op de New York International Auto Show van 2011 waren daar de Kizashi Apex Turbo Concept en de EcoCharge Concept. De sportief uitgedoste Apex Turbo was, zoals de naam doet vermoeden, voorzien van een turbo waardoor het vermogen tussen de 275 en 300 pk lag. Met de EcoCharge Concept brachten de Japanners een hybride met een tweeliter grote benzinemotor (144 pk) en een elektromotor (20 pk). De elektromotor werd gevoed door een luchtgekoelde lithium-ion accu.

Ondanks zijn flitsende uiterlijk, goede wegligging en prima rijprestaties is de Kizashi nergens ter wereld veel verkocht. Zelfs niet in Amerika waar de bevolking meer dan in Europa gek is op kloeke Japanse sedans. Ook het feit dat Suzuki in 2012 van de Amerikaanse automarkt verdween speelde een rol. De economische crisis, een hoge vanafprijs en het ontbreken van een dieselmotor speelden Suzuki’s eerste auto in het D-segment eveneens parten. In december 2013 maakte Suzuki bekend dat er geen opvolger van de Kizashi zou gaan komen en een jaar later werd de productie gestaakt. De Australische importeur heeft het hoofdkantoor in Japan nog proberen aan te zetten tot een stationwagon en een V6-motor, maar dat heeft niet meer mogen baten.

Net geen 30.000 euro
In Nederland zijn er niet minder dan 158 Kizashi’s op kenteken gezet. In 2011 waren het er 91, in 2012, 2013 en 2014 kwam de teller niet verder dan respectievelijk 35, 13 en 19 stuks. Ter vergelijk: in heel Europa zijn er 1.695 Kizashi’s afgezet en in Amerika 6.942. De prijslijst startte bij 32.499 euro voor de handgeschakelde uitvoering, de automaat met vierwielaandrijving moest minimaal 36.499 euro opbrengen. Na diverse prijsstijgingen in de jaren die volgden schroefde de Nederlandse importeur in 2014 de prijs voor de laatste exemplaren naar beneden tot respectievelijk 29.999 en 34.999 euro.

Momenteel staan er op een bekende occasionwebsite 27 Kizashi’s te koop. Er zijn zelfs dealers die hun demonstratieauto van destijds weer hebben ingeruild. Op dit moment rijden er 161 stuks rond in ons land, waarvan er 37 nog altijd bij hun eerste eigenaar zijn. Met een aantal van 86 is de CVT-uitvoering in de meerderheid en de meeste Kizashi’s zijn grijs of zwart. Er zijn slechts twee rode geregistreerd. Als we kijken naar het bouwjaar dan is de oudste Kizashi van ons land in juli 2010 op kenteken gezet, de nieuwste dateert van december 2014. Anno 2016 is de Kizashi nog geen youngtimer, maar we kunnen al wel concluderen dat hij het in zich heeft om deze status in de toekomst te verwerven. Als je nu al zin hebt in zo’n grote Suzuki, weet dan dat de vraagprijzen tussen de 13.000 en 28.000 euro liggen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Suzuki Kizashi op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn