Ford Taunus 12M: de Mondeo uit de jaren zestig en zeventig

Ford Taunus 12M: de Mondeo uit de jaren zestig en zeventig
Wat nu de Ford Mondeo is, was in de jaren zestig en zeventig de Taunus. Onder die naam werden na de Tweede Wereldoorlog tot 1967 alle personenauto’s van Ford Duitsland geschaard waarbij als logo het wapen van thuisbasis Keulen werd gebruikt. De Taunus 12M en 15M waren in 1952 de eerste nieuwe personenauto’s van Ford na de Tweede Wereldoorlog. Het getal twaalf stond voor de cilinderinhoud, de M voor Meisterstück. In 1959 verscheen de nieuwe 12M die direct ook de 15M verving.

In september 1962 introduceerde Ford de Taunus 12M P4, de vierde nieuwe personenauto van Ford Duitsland sinds de Tweede Wereldoorlog. Dit model is tot en met augustus 1966 gebouwd. Revolutionair voor die tijd was de voorwielaandrijving. Eigenlijk was de P4 ontworpen voor de Amerikaanse markt, maar omdat Ford in Detroit bij nader inzien de kansen niet hoog inschatte mocht Ford Duitsland het model overnemen. Amerikaanse details als de volledig rode achterlichten, het grote, dunne stuur en de V4-motor bleven behouden. De 12M P4 is geleverd met 1.183 cc (40 pk) en 1.498 cc (50, 55 en 65 pk). Schakelen deed je met een lange stang rechts aan het stuur. Voor modeljaar 1965 werden de trommelremmen op de vooras ingeruild voor schijven. Qua carrosserievormen bood Ford keuze uit een twee- en vierdeurs sedan, een driedeurs stationwagen en een tweedeurs coupé.

Nieuwe generatie
Met de komst van de Taunus 12M en 15M P6 in september 1966 was Fords succesnummer weer een stuk moderner aangekleed. In precies vier jaar tijd zijn er zo’n 670.000 exemplaren gebouwd, verdeeld over Keulen en Genk (België). De P6 had dezelfde wielbasis als zijn voorganger, maar was iets langer, breder en lager. Bovendien was de auto nu voorzien van een modernere voorwielophanging. Na de zomer van 1967 monteerde Ford een moderne 12 Volt stroomvoorziening, een nieuw dashboard en verviel de naam Taunus. De auto stond simpelweg als Ford 12M of 15M in de prijslijst. De 12M was te herkennen aan ronde koplampen en druppelvormige achterlichten, de 15M had zowel voor als achter rechthoekige lichtunits. Net als de P4 kon je de P6 krijgen als twee- en vierdeurs sedan, driedeurs stationwagen en tweedeurs coupé. Er was een ruime keuze uit motoren. Het gamma startte met 1.183 cc (45 pk) en 1.305 cc (50 en 53 pk). Daarna kwam de 1.498 cc motor met 55 of 65 pk en aan de top stond de 1.699 cc motor met 70 en later 75 pk.

Voor het laatste modeljaar onderging de auto nog wat kleine verbeteringen, waarna het in september 1970 over en uit was. Pas zes jaar later kwam Ford weer met een voorwielaandrijver, nu in de vorm van de compacte Fiesta. Voor de opvolger van de P6 greep men weer terug op de naam Taunus, die daarna tot 1982 werd gebruikt. De Taunus 12M P6 op de foto is een origineel Nederlands exemplaar. Op 5 juni 1967 kreeg deze blauwe Ford het kenteken 46-80-DV. Op de teller staat 85.000 kilometer en de algehele staat van de auto is zeer goed.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Taunus 12M op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 20 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn