Volkswagen Corrado moest goedkope Porsche 944 worden

Volkswagen Corrado moest goedkope Porsche 944 worden
Met de Scirocco schoot Volkswagen in de jaren zeventig en tachtig vol in de roos. Een betaalbare coupé die nog redelijk praktisch was ook. Bovendien was het een lichte auto, dus met een vrij lichte motor in de neus kwam je ook al vlot vooruit. In mei 1981 begon Volkswagen onder Entwicklungsauftrag (EA) 494 met de opvolger van de Scirocco. Als technische basis diende het A2-platform van de tweede generatie Golf. Beide voorgaande Scirocco-modellen stamden nog af van de Golf I.

Van de naam Corrado was nog geen sprake op het moment dat de eerste schetsen voor een nieuwe 2+2 coupé op papier kwamen. Wel stond als een paal boven water dat de Scirocco III een technologische vaandeldrager moest gaan worden. Bovendien zou de auto niet duurder worden dan zijn voorganger. Gaandeweg de ontwikkeling werd al snel duidelijk dat dit niet haalbaar was. Volkswagen besloot de auto hoger in de markt te zetten, er werd zelfs gesproken over een Porsche 944 à la Volkswagen. In 1986 zou de nieuwe Scirocco op de markt moeten verschijnen en om een voordeliger alternatief te bieden moest het oude model dan nog twee jaar in het programma blijven. Daarna werd er een nieuwe kleine coupé op basis van de Polo gepland. Helaas, zover is het niet gekomen. De Scirocco bleef maar liefst tot halverwege 1992 naast zijn opvolger te koop.

Typ 53i
Na de Passat en Scirocco werd project EA 494 in maart 1986 de naam Taifun opgespeld. Traditiegetrouw dus ook weer een naam die verwijst naar een windsoort. Omdat een tyfoon nogal negatieve gevolgen in de natuur kan bewerkstelligen koos Volkswagen later voor Corrado, afgeleid van het Spaanse woord correr (rennen). Inmiddels was het oktober 1988 toen de Corrado, insiders hebben het over Typ 53i, gepresenteerd werd. Bijzonder waren vooral de achterspoiler die bij 120 km/h uitklapte en zich bij snelheden lager dan 20 km/h weer terugtrok. Ook de Corrado G60 met G-lader deed veel stof opwaaien, net als de rijke standaarduitrusting. Elke Corrado was af-fabriek voorzien van ABS, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare sportstoelen, mistlampen, getint glas en elektrische spiegels.

Het motorenprogramma bestond uit bekende Volkswagen-motoren. In eerste instantie was allen de 1.8 G60 (PG) met 160 pk leverbaar, in april 1989 gevolgd door de 139 pk sterke 1.8 16V (KR). Na de zomer van 1991 verschenen de 2.0 16V (9A, 136 pk) en 2.9 VR6 (ABV, 190 pk). Voor de inbouw van het VR6-blok moest de voorwielophanging en de motorkap aangepast worden. Ook bredere spatborden, een andere grille en nieuwe bumpers werden vanaf dat moment gemonteerd. Bovendien vergrootte Volkswagen de benzinetank van 55 naar 70 liter, al moest je dan wel genoegen nemen met 235 liter bagageruimte in plaats van 300. Een jaar later ging het interieur op de schop, het dashboard kreeg wat rondere vormen, nieuwe knoppen en andere instrumenten. Op dat moment verdween de oude 1.8 16V-motor.

Karmann in Osnabrück
In april 1993 werd de Corrado voor meer mensen bereikbaar door toevoeging van de achtkleps tweeliter met 115 pk (2 E en ADY), de G60-motor werd echter geschrapt en een jaar later waren ook de dagen van de Corrado 2.0 16V geteld. De achtklepper heeft het samen met de VR6-variant nog tot en met juni 1995 uitgehouden. Qua verkoopcijfers heeft de Corrado nooit de verwachtingen waar gemaakt en zeker de laatste jaren van zijn carrière vonden er nog nauwelijks exemplaren een nieuwe eigenaar. Al met al zijn er bij Karmann in het Duitse Osnabrück 97.521 Corrado’s gebouwd, waarvan er 44.025 stuks in Die Heimat geleverd zijn. De overige landen in Europa waren goed voor 29.030 kopers. In totaal 19.814 Amerikanen zagen wel wat in de compacte coupé, de Canadezen volgden op gepaste afstand met 2.817 stuks. De overige 1.835 Corrado’s zijn elders op onze aardbol aan de man/vrouw gebracht.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Volkswagen Corrado op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 21 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn