Design Renault Vel Satis maakt tongen los

Design Renault Vel Satis maakt tongen los
De Renault 25 en Safrane zijn altijd al anders geweest dan hun concurrenten uit Duitse en Japanse hoek. Niet alleen de grote achterklep droeg daaraan bij, het was vooral hun ultieme rijcomfort dat tot de verbeelding sprak. Voor de opvolger van de Safrane is Renault nog eigenzinniger te werk gegaan, wat resulteerde in de Vel Satis. Deze naam is een samensmelting van de woorden VELocité en SATISfaction (snelheid en tevredenheid).

Na een conceptmodel op de Autosalon van Parijs in 1998 werd in 2001 op de Autosalon van Genève het productiemodel van het Franse vlaggenschip geïntroduceerd. Vooral het controversiële design uit de pen van Patrick Le Quement maakte de tongen los. De auto was maar liefst dertien centimeter hoger dan de Safrane. Renaults mikte met de Vel Satis (intern project X73) op de modern ingestelde klanten die zichzelf niet in een klassieke sedan zouden zien zitten.

Betrouwbaarheid elektronica
Een jaar na de presentatie startte de productie in het Franse Sandouvillle bij Le Havre. Als basis voor de Vel Satis greep Renault terug op de toenmalige Laguna en Espace, die in dezelfde fabriek gebouwd werden. Aan technische gadgets geen gebrek want als eerste Renault werd de Vel Satis geleverd met adaptieve cruise control die de ingestelde afstand tot een voorligger gelijk hield. Net als bij veel Renault’s uit het begin van deze eeuw lag de betrouwbaarheid van de boordelektronica niet op een daverend hoog niveau. Helaas heeft dat ook vandaag de dag nog invloed op de vraag naar de auto’s. Als je een Vel Satis wilt aanschaffen kijk dan goed of alle functies werken.

Praktisch, ruim en veilig was de Vel Satis wel. Vijf sterren bij de crashtests van EuroNCAP is een prachtig resultaat. Ook de Franse regering en taxibedrijven waren gecharmeerd van de interieurruimte. Een verkoopknaller bleek de grote Fransman niet te zijn. In april 2005 heeft Renault geprobeerd de matige interesse in het model wat op te vijzelen met een kleine facelift. In Engeland, waar het stuur aan de andere kant zit, is deze versie niet eens meer geleverd. Op 12 november 2009 rolde de laatste Vel Satis van de band. Dit exemplaar is ter beschikking gesteld aan de organisatoren van het filmfestival in Cannes.

Geen waardige opvolger
Plannen voor een opvolger werden tot en met het voorjaar van 2007 ontkend. De Vel Satis is door zijn matige succes uitgegroeid tot een van de duurste productiemodellen van Renault. Enkele maanden later besloot men op basis van de in Korea gebouwde SM7 van dochtermerk Samsung een nieuwe grote sedan in het programma op te nemen. Deze Latitude is echter niet in alle Europese markten geleverd en ook voor deze auto bestond maar weinig belangstelling. In totaal zijn er 62.201 stuks van de Vel Satis gebouwd, waarvan er 2.187 in Nederland zijn verkocht. Oorspronkelijk wilde Renault er meer dan 300.000 produceren. Op dit moment staan er bij de RDW nog 1.663 exemplaren geregistreerd.

Motoren
2.0 16V Turbo 163 pk (na facelift 170 pk)
3.5 V6 24V 241 pk
2.0 dCi 150 en 173 pk (vanaf facelift)
2.2 dCi 139 en 150 pk
3.0 dCi V6 24V 177 pk (na facelift 181 pk)

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Renault Vel Satis op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn