Eigen platform voor Lancia Thesis

Eigen platform voor Lancia Thesis
Controversieel, authentiek Italiaans, een juweel. Zo kun je de Lancia Thesis wel omschrijven. Gebaseerd op de Diàlogos conceptcar uit 1998 stond het productiemodel van Type 841 in 2001 op de Autosalon van Genève. Het weelderige interieur bleef geheim tot de enkele maanden later gehouden IAA in Frankfurt. Waar de Kappa, de vorige grote Lancia, nog veel techniek deelde met zijn voorganger Thema, kon de Thesis bogen op een geheel eigen basis. Aan een succesvolle carrière heeft dat feit echter niet bijgedragen.

Lancia produceerde de eerste exemplaren in de Turijnse Rivalta-fabriek, maar al snel werd de bouw van het nieuwe vlaggenschip van het nobele Italiaanse merk ondergebracht in de 10 kilometer verderop gelegen Mirafiori-faciliteit. In Italië verschenen de eerste auto’s in juni 2002 op de weg, de rest van Europa volgde echter snel. Het design van de Thesis is afkomstig uit het brein van de Amerikaan Michael Vernon Robinson die in zijn tijd bij Centro Stile in de jaren negentig ook de Fiat Bravo/Brava en Lancia Ypsilon heeft ontworpen. De Thesis was uitgerust met verschillende unieke features zoals een gecompliceerd veer-/dempsysteem met de naam Skyhook van de firma ZF-Sachs. Deze adaptieve dempers zijn ook gebruikt voor de Maserati Spyder. Bovendien was het de eerste Lancia met adaptieve cruise control die automatisch de afstand tot je voorganger gelijk houdt. Andere luxe zaken zijn de sluitbekrachtiging op de deuren, de instaphulp waarbij het stuur zich wegtrekt zodat de chauffeur makkelijker uit kan stappen en een schuifdak met solarcellen die energie opwekken om de airco te laten werken.

Extra beveiligde staatslimousine
Op het gebied van motoren zijn er twee benzine-uitvoeringen met vijf cilinders en twee V6’en geleverd. Dieselrijders hadden de keuze uit drie vijfcilinders. Degene die zelf de pook ter hand wilde nemen kruisten de handgeschakelde zesbak aan, maar in zo’n luxe limousine komt de vijftraps Comfortronic-automaat natuurlijk beter tot zijn recht. Het prachtig afgewerkte interieur was voorzien van zacht Alcantara of leer van Poltrona Frau. Niet alleen de Italiaanse regering was verzot op de Thesis, ook voor de Paus is er een speciale uitvoering gemaakt. Waar de extra beveiligde staatslimousine de toevoeging Protecta kreeg, droeg de verlengde versie voor het Vaticaan het stempel Jubileo.

Ter ere van het 100-jarig bestaan van Lancia in 2006 bracht het merk twee actiemodellen, de Centenario Sportiva en Centenario Elegante. De Sportiva was alleen leverbaar in Donatello zwart en Palladio grijs in combinatie met rood leer en twee kleurige 18-inch wielen. Voor de Elegante stond de kleur Rossini grijs op het programma. Als afscheid van de Thesis zijn er begin 2009 nog 35 stuks van de Thesis Ultima Edizione in Donatello zwart met rood en beige leer geproduceerd.

Eerste eigenaar
In zijn zeven jaar op de markt heeft de Thesis nooit het succes gebracht waarop was gehoopt. Er zijn slechts 16.000 exemplaren gebouwd, waarvan er in Nederland 343 zijn verkocht. Het beste verkoopjaar was 2003 toen de landelijke dealers 118 koopcontracten konden incasseren. Volgens de statistieken van de RDW rijden er op dit moment 332 Thesissen rond in Nederland. Het best vertegenwoordigd zijn de 2.4 20V en 2.4 JTD/Multijet, op de voet gevolgd door de 3.0 V6 24V. Er zijn achttien auto’s in handen van hun eerste eigenaar en 65 stuks zijn er geïmporteerd uit het buitenland. Op het kentekenbewijs van de vroegste Thesis in Nederland staat de datum 8 mei 2002, de meest recente auto is op twee maanden na acht jaar jonger.

Zie jij jezelf wel rijden in zo’n groteske Italiaanse slee? Weet dan dat het aanbod op twee handen te tellen is. Voor nog geen vierduizend euro heb je er al een, de meest prijzige Thesis staat te koop voor tien ruggen. In Duitsland vind je exemplaren met lage kilometerstanden die echter wel flink duurder zijn. Daarentegen staan er bij onze oosterburen ook auto’s die nog geen tweeduizend euro moeten opbrengen. Of je dat aandurft is vraag twee…

Motoren
2.0 Turbo 20V (185 pk)
2.4 20V (170 pk)
3.0 V6 24V (215 pk)
3.2 V6 24V (230 pk)
2.4 10V JTD (150 pk)
2.4 20V Multijet (175 en 185 pk)

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Lancia Thesis op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn