Ford Granada was vooral groot en vierkant

Ford Granada was vooral groot en vierkant
De eerste Ford Granada uit 1972 deed nog Amerikaans aan. Als opvolger van de 17M/20M/26M P7 was de auto de derde Ford die was ontwikkeld door zowel de Engelse als Duitse Ford-organisatie. In augustus 1977 was daar de sterk gemoderniseerde tweede generatie Granada. Nog altijd groot en vierkant.

De Granada MK2 was vormgegeven door Uwe Bahnsen die later ook de Escort en Scorpio zou tekenen. Aan de binnenkant viel vooral het nieuwe dashboard op. In tegenstelling tot de eerste Granada was nummer twee niet meer leverbaar als coupé. Enkel een twee- en vierdeurs sedan en een stationwagon stonden in de prijslijst. Vier jaar na zijn introductie is de Granada gefacelift. Vooral de techniek werd toen onder handen genomen. De tweedeurs sedan verdween uit het programma. Tot en met maart 1985 zijn er van de Granada MK2 ruim 1,6 miljoen exemplaren gebouwd.

Eind 1981 onderwierp Autokampioen de Granada 2300 aan een grondige test. De testredactie vond het een ‘keurige, ruime wagen met een zeer complete uitrusting en zeer goede rijeigenschappen’. De grote achterwielaangedreven sedan reed verrassend goed. De koersvastheid werd geroemd, net als de directe besturing. In de test is te lezen dat ‘het uitbreken van de achteras pas geschiedt in een laat stadium en gemakkelijk is te corrigeren’. Ondanks de flinke afmetingen werd de Granada een handelbare auto genoemd en een benzineverbruik van 1 op 6,5 tot 8 was vrij normaal voor een dergelijke auto. Autokampioen gaf hoog op over de interieurruimte van de Granada. Ook het geluidsniveau aan boord en de uitrusting konden op goedkeuring rekenen. Motorisch was de 114 pk sterke 2300-versie wat krap bemeten. De trekkracht zat vooral bovenin het toerenspectrum. Wie meer kon uitgeven dan de 33.000 gulden die de Granada 2300 kostte, koos de 150 pk leverende 2.8 V6.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Ford Granada op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn