Alfa Romeo-liefhebber kiest toch voor Mercedes-Benz

Alfa Romeo-liefhebber kiest toch voor Mercedes-Benz
Mercedes-Benz liet het publiek in 1996 kennismaken met de SLK, een compacte roadster met stalen klapdak. Ondanks dat het Duitse merk beweert dat SLK geen afkorting is, wordt er onder liefhebbers vaak gesproken over Sportlich, Leicht, Kompakt. De SLK van de eerste generatie, onder kenners bekend als de R170, is technisch gebaseerd op de C-Klasse W202. Bijzonder is het stalen klapdak, dat Mercedes Vario-Dach heeft genoemd. Als het dak wordt geopend verdwijnt het in twee delen in de kofferruimte van de SLK. De voordelen van een stalen dak ten opzichte van een stoffen exemplaar worden zo gecombineerd met het plezier van open rijden.

Op 4 juni 2014 kocht René een SLK 320 die op 6 april 2000 afgeleverd is aan de eerste eigenaar. René geeft toe geen uitgesproken Mercedes-liefhebber te zijn. “Mijn echte passie ligt bij Alfa Romeo, maar de SLK stal bij zijn introductie direct mijn hart. Eind jaren ‘90 was ik als militair gelegerd in Duitsland in de Kazerne Seedorf, tussen Bremen-Hamburg. Elke zondagnacht reed ik over de autobahn met mijn Alfa 75 2.0 Twin Spark. Daarbij kwam ik altijd een zilvergrijze SLK 230 Kompressor tegen. Ik dacht: zo’n wagen zou ik ook ooit willen bezitten,” aldus René.

In 2012 kocht René zijn eerste SLK, een zilvergrijze 230 Kompressor uit 1997 met een rood interieur en 97.000 kilometer op te teller. “Dat was een heerlijke wagen waar ik veel plezier van heb gehad. Toch heb ik hem vrij snel ingeruild op een BMW 328i E46, maar daar kreeg ik spijt van dus zocht ik weer naar een SLK,” vertelt René. Nu staat er een SLK 320 uit 2000 met 137.000 gereden kilometers en zo goed als alle opties voor de deur. Cruise control, Xenon, Bose luidsprekers, automatische airco, alarm en leer met stoelverwarming heeft de eerste eigenaar aangekruist op de optielijst.

René is erg enthousiast over de 3,2-liter V6-motor met 218 pk. “De 230 Kompressor met 192 pk was al geen stakker, maar de SLK 320 rijdt onder alle omstandigheden zoveel verfijnder. Daarnaast is hij merkbaar sneller en het geluid is geweldig. Het verbruik is bij normaal rijgedrag zo’n 1 op 10 en tijdens korte ritjes 1 op 8.”

Om de SLK in perfecte en originele staat te krijgen heeft René het afgelopen jaar al heel wat zaken met originele onderdelen vervangen. “Er zitten onder andere nieuwe instaplijsten, een nieuwe paravaan, frisse olie van de automaat en andere bougies in. De velgen worden dit jaar nog gerestaureerd.” De SLK staat bekend om zijn roestgevoeligheid op diverse plaatsen en ook de auto van René is niet ontkomen aan de bruine pest. Direct na aankoop is de roest in de dorpels en wielkasten verwijderd. Voorlopig hoopt René nog veel plezier van zijn SLK 320 te hebben.
Dit artikel is gepubliceerd op 21 mei 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn