25 jaar Škoda en Volkswagen

25 jaar Škoda en Volkswagen
Eén van de meest succesvolle fusies in de automobielhistorie viert de komende dagen zijn 25e verjaardag. Op 28 maart 1991 werd een contract getekend dat ‘ Škoda, automobilová akciová společnost’ verbond aan de Volkswagen Group. De overeenkomst werd op 16 april 1991 bekrachtigd. Binnen een kwart eeuw ontwikkelde Škoda zich vervolgens van een regionale speler tot een internationale autofabrikant.

Vandaag de dag produceert Škoda jaarlijks meer dan een miljoen auto’s en is het in ruim honderd landen vertegenwoordigd. Het breedste modelaanbod in de historie van het Tsjechische merk wordt geproduceerd op 14 locaties verspreid over twee continenten.

Twee modellijnen
De inlijving van Škoda door de Volkswagen Group behoort tot de meest succesvolle voorbeelden van privatisering van Tsjechische staatsbedrijven in het begin van de jaren ’90. De jaarlijkse productie bedroeg destijds zo’n 200.000 auto’s, terwijl het modelaanbod uit slechts twee modellijnen bestond: een model met de motor achterin waarvan de productie op het punt stond beëindigd te worden, en de compacte Favorit die in 1987 werd gepresenteerd, inclusief de Forman stationwagonvariant. Anno 2016 levert Škoda een brede selectie modellen.

Gedurende de afgelopen 25 jaar ontwikkelde Škoda zich in rap tempo, gesteund door een omvangrijk investeringsprogramma dat werd gecoördineerd met de andere merken binnen de Volkswagen Group. Tussen 1991 en maart 2016 investeerde Škoda meer dan 300 miljard Kronen (zo’n 11 miljard euro) in nieuwe modellen, onderzoek, ontwikkeling en de uitbreiding van de productiecapaciteit in Tsjechië. Škoda is de enige fabrikant die niet alleen auto’s produceert in Tsjechië, maar ze daar ook ontwikkelt. De ontwikkelingsafdeling van het merk bestond begin 1991 nog uit 600 werknemers, vandaag de dag zijn dat er 2.000, allen hoogopgeleide specialisten die werkzaam zijn in het technologie-, ontwikkelings- en designcentrum in Mladá Boleslav.

Grootste werkgever
Als direct gevolg van de samenwerking met de Volkswagen Group werd het productienetwerk van Škoda met drie fabrieken in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí in die periode verder uitgebreid met productielocaties van de Volkswagen Group in China, India, Rusland en Slowakije, gevolgd door assemblagelocaties in de Oekraïne en Kazachstan. Het hart van Škoda klopt nog immer in Mladá Boleslav. Het hoofdkantoor en de belangrijkste fabriek zijn al 121 jaar op deze plek gevestigd. Vandaag de dag vormt de autofabrikant één van de belangrijkste pijlers onder de Tsjechische economie. In 2014 was de fabrikant goed voor 4,5 procent van het Tsjechische bruto nationaal product en verantwoordelijk voor zo’n 8 procent van de totale export van het land. Met ongeveer 28.500 werknemers behoort Škoda tot de grootste werkgevers in Tsjechië.
Dit artikel is gepubliceerd op 25 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn