Iedere dag plezier met de Saab 900 NG Cabriolet

Iedere dag plezier met de Saab 900 NG Cabriolet
Als General Motors een aandeel neemt in Saab krijgen de ontwerpers de financiële ruimte plus het Opel Calibra/Vectra-platform om een opvolger te creëren voor de legendarische 900. Die auto krijgt dezelfde nummers als zijn voorganger en gaat als 900 NG (Next Generation) door het leven. Naast verschillende motorvarianten zijn drie- en vijfdeurs uitvoeringen verkrijgbaar, evenals een cabriolet. Zo'n cabriolet is in ons bezit.

Zo rond ons trouwen reden mijn vrouw en ik ook al cabriolet. We hadden een leuke Fiat 850 Sport Spider uit 1968 waar we onder andere mee naar Ierland gingen voor onze bruiloft. De Fiat had een hardtopje dus hij was ook in de winter goed bruikbaar. Echter, na het gebruikelijke huisje-boompje-beestje kwam ook het eerste kindje en moest het tweezittertje het veld ruimen voor een praktische vierdeurs gezinswagen. Zo gaat dat in het leven. Na een heel aantal van die praktische gezinswagens kwam toch het verlangen naar een cabriolet met wat meer avontuur weer terug. De jongens waren wat ouder geworden en er kwam meer vrije tijd voor onszelf. Een tweede auto in de vorm van een tweezitter zoals de Fiat was geen optie, de cabriolet moest een allrounder zijn waar je dagelijks in zomer en winter mee kon rijden. Aangezien we inmiddels behoorlijk verknocht waren geraakt aan Saab was de keuze niet moeilijk en werd een zoektocht gestart naar een 900 NG Cabriolet.

Geen turbo
In een garage in Nijkerk stond-ie: de lichtblauwe Saab met blauwe kap en grijs interieur. Mijn eerste gedachte was: ”die is voor mij!” en dat is uiteraard geen goede gedachte voor iemand die kritisch een auto moet gaan bekijken. Gelukkig bleek er niets aan de auto te mankeren en zo kwam de koop snel tot stand. Sindsdien rijden wij dus in een Saab 900 NG Cabriolet uit 1996 met een 2.0 injectiemotor. Er zit geen turbo in maar eigenlijk maakt dat ook niets uit. In een cabriolet meet je jezelf een andere, rustigere rijstijl aan. De geleverde 131 pk's doen hun werk uitstekend, we komen niets tekort.

De kleur, Saab noemt het Sky Blue, is zeer uitzonderlijk. Misschien heeft dat wel te maken met het feit dat de auto oorspronkelijk niet in Nederland zou rijden. Na een paar jaar is hij naar hier geïmporteerd. Niet de Nederlandse smaak? Ik vind het in ieder geval een geweldige kleur. Het brengt de lijnen van de auto prachtig naar voren. De reacties van anderen zijn in de regel ook enthousiast. De drie- en vijfdeurs zijn iets vaker in deze kleur geleverd, misschien dat we er ooit eentje naast kunnen zetten. Na de aankoop is er eigenlijk maar weinig aan de auto gedaan. Natuurlijk, hij heeft een goede servicebeurt gehad waarbij de vloeistoffen gewisseld zijn. Zowel het interieur als de buitenkant zijn grondig gereinigd (ik ben best wel een poetser) en meer was niet nodig. De Saab staat momenteel op winterbanden en een stel mooie velgen ligt nog te wachten op zomers rubber. Onze vorige Saab 9-3 was hier en daar wat cosmetisch verfraaid, maar soms moet je dingen puur laten. Zo ook deze 900.

Moderne techniek
Uiteraard moet de Saab ons in eerste instantie van A naar B brengen en mee helpen de boodschappen te doen. Dat doet-ie hartstikke goed, de kofferbak is ruim genoeg voor kratjes boodschappen en kratjes bier tegelijk. Ook kunnen twee volwassenen achterin nog goed plek vinden. Je geniet in deze auto ook zo heerlijk van typische youngtimer zaken. Nog wel dat karakteristieke individuele uit vervlogen jaren maar toch al wel de geneugten van de moderne techniek. ABS en airbags zitten er gewoon in, net als een boordcomputer. Starten is één tik met de sleutel op de voor Saab bekende plaats tussen de voorstoelen en het verbruik is voor z'n zware auto best redelijk te noemen.

Naast de dagelijkse en noodzakelijke beslommeringen gebruiken we de Saab natuurlijk ook voor de leuke dingen in het leven. Zowel mijn vrouw als ik zijn fervente cabrioletrijders en het elektrische dak gaat dan ook naar beneden zodra dat maar even kan. Soms is dat even na het eten een rondje door de streek, soms zijn we een hele zondag onderweg door het land, de slingerweggetjes opzoeken. Eens per jaar doen we met broers, zus en zwagers een dagje uit met de cabriolets. Onze daklozendag. Dit jaar met vijf cabrio's op een rijtje! De vakantie is gepland met auto en tent door Zuid Engeland. Ook ben ik actief binnen de Saab Club Nederland. Ik schrijf en fotografeer voor Saabberichten, het clubblad. Saab rijders vormen een hechte en gezellige groep, zowel in clubverband als op het internet op Saabforum.nl. De club organiseert technische avonden en ook rondritten waar we graag aan meedoen. Vijftig Saabs van alle leeftijden op een rij is een prachtig gezicht en als daar ook nog oude tweetakten bij zitten is dat nog een prachtig gehoor ook.

Saab-gevoel
Fotografie is een andere hobby en die twee zijn uitstekend met elkaar te combineren. Mede dankzij de kleur is de Saab een heel fotogenieke auto waardoor ik al heel wat leuke plaatjes heb kunnen maken. Ook andere Saabs worden op de foto gezet, zo ben ik samen met een vriend bezig een kalender te maken met Saab in de hoofdrol. Met Saab géén verveling! Een Saab als deze, met of zonder dak, is als dagelijkse auto heel goed te gebruiken. Een echte youngtimer. Mijn buren hebben er helaas een andere term voor. Die zeggen gewoon dat Martin een oude auto rijdt...

Tekst: Martin Philippo

Bekijk meer foto's van de Saab 900 NG Cabriolet op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 27 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn