BMW 8 Serie als opvolger 6 Serie zwaarder en groter

BMW 8 Serie als opvolger 6 Serie zwaarder en groter
Gedurende zijn hele carrière is de 8 Serie E31 altijd de duurste auto in het gamma van BMW geweest. De coupé volgde feitelijk de 6 Serie E24 op, maar was groter, zwaarder en duurder. Technisch is de 8 Serie gebaseerd op de 7 Serie E32, al werden later ook motoren uit de 7 Serie E38 gebruikt.

Een daverend succes mag de het technisch vooruitstrevende model uit Beieren niet genoemd worden. Tussen oktober 1989 en mei 1999 zijn er slechts 31.062 stuks gebouwd. Vooral de verkopen in Amerika vielen flink tegen. Daar is de verkoop dan ook in 1997 na 7.232 exemplaren gestaakt. In de vroege jaren negentig lag de economie op zijn gat, de brandstofprijzen liepen op en daar kwam de Golfoorlog nog eens overheen.

Gunstige Cw-waarde
De 8 Serie is ontstaan onder leiding van BMW-designer Claus Luthe, die eerder al de 5 Serie E28 en 3 Serie E30 tekende. In 1984 zijn de voorbereidingen begonnen en het hele project kostte zo’n 1,5 miljard Duitse Mark. De voorkant is afgeleid van de legendarische M1uit 1978 en de luchtweerstandscoëfficiënt wist BMW te drukken tot slechts 0,29 Cw. Een hele verbetering ten opzichte van de 6 Serie E24. Met 0,39 Cw stond de aerodynamica van dit model bijna gelijk aan die van een baksteen. In het najaar van 1989 kreeg het publiek het resultaat te zien op de IAA in Frankfurt. BMW heeft de 8 Serie vol met features gestopt die destijds geen gemeengoed waren. Het ontwerp is grotendeels ontworpen met CAD-computers en het CAN-bus-systeem verbond alle elektronica met elkaar. Bovendien mag de 8 Serie zich de eerste straatauto noemen met V12 in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Samen met de Z1 was het de eerste BMW met een multi-link achteras.

Bij de start in 1989 leverde BMW zijn topmodel alleen als 850i. Onder de lange motorkap bevond zich het twaalfcilinder M70B50-blok met 300 pk. Met 20.072 exemplaren is dit de meest gebouwde uitvoering van de E31. In augustus 1992 verscheen de 850CSi, waarvan er slechts 1.510 ter wereld zijn gekomen. Vandaag de dag een zeer zeldzame en kostbare 8 Serie met bovendien een mooi verhaal. Oorspronkelijk was het plan dat BMW samen met M GmbH een M8 zou ontwikkelen om Ferrari van concurrentie te kunnen voorzien. Voorin de S70B60 V12-motor met 550 à 600 pk (afgeleid van de 850i), maar tot productie is het nooit gekomen. Er gaan verhalen dat er één prototype is geweest, andere bronnen spreken over drie stuks waarvan er één is gesneuveld tijdens testritten.

Vierwielbesturing
De 850 CSi is feitelijk een teruggetunede M8. Ook voor deze 8 Serie is M GmbH medeverantwoordelijk. Het chassisnummer van de 850CSi begint dan ook met de letters WBS in plaats van WBA. De 381 pk sterke S70B56 V12 met S70-motor, vierwielbesturing (AHK-Aktive Hinterachs-Kinematik), een strakker onderstel, aangepaste besturing en aerodynamisch getekende bumpers zijn elementen waaraan je deze super-E31 herkent. Eind 1996 rolde de laatste CSi van de band omdat de motor zonder al te grote aanpassingen niet meer aan de nieuwe emissie-eisen kon voldoen.

Huistuner Alpina heeft tussen 1990 en 1994 de B12 geproduceerd. Eerst op basis van de 850i met 51 pk extra, vanaf 1992 was er ook de B12 5.7, een afgeleide van de 850CSi met 416 pk. In totaal zijn er van deze Alpina’s respectievelijk 97 en 57 stuks geleverd. De 850i is tot december 1994 in het programma gebleven, maar werd van januari 1993 tot oktober 1994 ook als 850Ci aangeboden. De 850Ci is bovendien vanaf februari 1994 tot het eind van de productie in 1999 ook met een nieuwe motor geweest. Deze M73B54 leverde 326 pk en is 1.218 keer geproduceerd. Tussen februari en oktober 1994 was de 850Ci er dus met twee motoren. Een wat verwarrend verhaal.

Instap-V8
Om de basisprijs van de 8 Serie te verlagen en de verkopen te stuwen kwam in juli 1993 de 840i gelederen versterken. Dit was de eerste coupé van BMW met V8-motor sinds de 3200 CS uit de jaren zestig. Zijn M60B40 V8 leverde 286 pk en is tot februari 1996 4.728 keer gebouwd. In januari 1995 verscheen de 840Ci met de nieuwe M62B44-motor (eveneens 286 pk) en een productieaantal van 3.075. BMW heeft gespeeld met het idee om ook een 830i met drieliter V8 (M60B30, 218 pk) te introduceren, maar zijn prestaties werden als ontoereikend bevonden. Er zijn hiervan 18 stuks als prototype ter wereld gekomen waarvan er één over is en in het BMW-museum in München staat. Ook een cabriolet is wegens gebrek aan een goede businesscase nooit in productie gegaan. De 8 Serie E31 heeft geen directe opvolger gekregen. Pas in 2003 verscheen met de 6 Serie E63 de volgende grote coupé.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de BMW 8 Serie op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 28 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn