Gekocht uit nostalgie: Jacobs Peugeot 106 1.4 XS

Gekocht uit nostalgie: Jacobs Peugeot 106 1.4 XS
“Weet je het zeker?” vroegen mijn ouders mij twee jaar terug toen ik hen de advertentie liet zien. “Het is niet de jongste meer en je weet hoe het met de 205 van je moeder is afgelopen…”. Het kon mij niet schelen, het autovirus had mij te pakken. Ik had bijna een jaar mijn rijbewijs en ik wilde graag een eigen autootje. Ik kon het mij inmiddels veroorloven om een leuke auto te kopen en het werd deze Peugeot 106 met de kleur Bleu Miami uit 1996.

Ik heb niet alleen voor deze auto gekozen omdat ik hem gaaf vond, maar ook uit nostalgie (ja, ik was toen 18). Ik ben namelijk opgegroeid op de achterbank van XY-91-JK. Een Peugeot 205 1.4 XS uit januari 1990. Dus op 18 april 2014 haalde ik mijn NH-HN-22 op bij een garage in Wormerveer (Noord-Holland) en reed ermee terug naar het noorden van Friesland. Na de aankoop was ik die avond bij een maat. Hij zag mijn nieuwe aanwinst staan en wilde hem wel eens van dichtbij bekijken. Ik zei tegen hem: “Zullen we even een blokje om?”, “Tuurlijk!”. Onderweg vertelde hij mij dat ik een heel sportief ogende auto had. Hij vroeg zich alleen af of dit niet alleen puur show was. Ik wist dat de 75pk sterke 1.4 motor wel een bijtertje was vanuit de 205, maar had nog niks getest. We hebben dus even een rustig weggetje opgezocht en toen… Ik wist niet wat mij overkwam, koppeling snel op laten komen, gaspedaal diep indrukken en we werden in onze stoelen gedrukt. De leeuw gromde alsof zijn leven ervan af hing en we zaten voor ons gevoel in no-time op de 100. Daarnaast voelde je gewoon dat de leeuw zich in de bochten wilde laten smijten. “Ja, niet alleen show dus!”

Lekke koppakking
Sinds de aankoop in april 2014 heb ik bijna 24.000 kilometer op de klok erbij gereden. De 106 rijdt voor zijn klasse en leeftijd nog bijzonder volwassen. De auto heeft elektrische ramen en comfortabele stoelen. Daarnaast heb ik weinig te klagen met een gemiddeld gebruik van 1 op 14. Het rijden gaat altijd zonder problemen. Helaas heb ik toch de gevolgen moeten dragen van achterstallig onderhoud bij de vorige eigenaar. Bij controles en de tweede keer dat mijn Peugeot voor APK ging bleek er toch het één en ander mis te zijn. Naast een paar uitgedroogde rubbers en vloeistoffen die aan vervanging toe waren, kreeg deze leeuw ook te maken met een lekke koppakking! Dit is een bekend kwaaltje van de TU-motoren van Peugeot. Economisch gezien was de 106 dus helemaal total loss. Ik heb er toen echt mee in m'n maag gezeten en gedacht aan iets anders. Gelukkig bracht de blauwe leeuw mij elke keer dat ik achter het stuur zat weer op andere gedachten. Ik heb toen ook besloten deze reparatie professioneel te laten aanpakken. Balen voor de portemonnee, maar wel de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt!

In de zomer van 2015 (een maand nadat de koppakking was vervangen) ben ik met mijn ouders en broertjes op vakantie gegaan naar het Gardameer in Italië. We hadden voor de koffers en comfort een tweede auto nodig. Dus de blauwe leeuw ging mee. Blijkbaar was hij mij dankbaar voor de reparatie. Hij heeft er bijna 3.000 kilometers bij gereden die week en hij deed dat met gemak. Waar soms een overenthousiaste chauffeur van een BMW of Mercedes de motor had oververhit reed ik met mijn Peugeot lachend door. En wat doe je als je op de Duitse Autobahn bent? Juist ja, de topsnelheid uitproberen, dus de GPS aangezet. De leeuw denderde door tot 175 km/h. De snelheidsmeter was met 185 km/h nog enthousiaster!

Nieuwe achterklep
In de herfst heeft de 106 nog een antiroestbehandeling gehad en krijgt hij verder netjes zijn beurtjes. Ik ben nog van plan de auto verder op te knappen door de parkeerschade voor te laten verhelpen. Verder heb ik nog een achterklep liggen die de roestende achterklep gaat vervangen. Ook wil ik de velgen nog opnieuw laten spuiten en voor de rest wil ik de auto gewoon netjes houden. Hij hoeft niet het Concours d ‘Élégance te winnen. Inmiddels zijn we eind maart 2016. Ik ben er helemaal verknocht aan geraakt en wil de Peugeot helemaal niet meer wegdoen. Veel vrienden en mijn ouders vragen mij regelmatig: “Je gaat straks wel een modernere/luxere auto rijden toch? Je kunt niet eeuwig deze auto op de weg houden.” Ja en nee. Ik ga na mijn afstuderen wel met een luxere auto rijden, maar de leeuw blijft! Het is mijn eerste auto en mijn grote trots. Ik ga er dan ook alles aan doen om de auto bij mij te houden!

Tekst: Jacob Elzinga

Bekijk meer foto's van de Peugeot 106 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 maart 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn