Citroën BX gebaseerd op studiemodel Volvo

Citroën BX gebaseerd op studiemodel Volvo
Citroën kwam in 1982 met de BX op de markt waarvan het ontwerp gebaseerd was op dat van een Volvo studiemodel. Citroëns middenklasser BX is vanaf medio 1982 tot eind 1994 in het Franse Rennes gebouwd. In het voorjaar van 1977 werd begonnen met de ontwikkeling van een model tussen de GS en CX. Omdat Citroën in april 1976 samen is gegaan met Peugeot konden de Citroën-ingenieurs onderdelen zoals motoren en versnellingsbakken gebruiken van het zustermerk. Desondanks had de BX wel de typische hydropneumatische vering.

Designer Marcello Gandini, werkzaam bij Bertone, nam het ontwerp van de BX voor zijn rekening. Dit was gebaseerd op de voor Volvo gemaakte studie Tundra uit 1979 en werd in het designcentrum van Citroën in het Franse Vélizy fijngeslepen tot de uiteindelijke BX. De kenmerkende hoekige carrosserie had slechts half zoveel laspunten dan zijn voorganger, de GSA. Voor een laag gewicht werden de motorkap en achterklep uit kunststof gemaakt. Hierdoor was de BX in sommige uitvoeringen zelfs lichter dan zijn kleinere voorganger.

Nieuw dashboard
De eerste serie BX was uitgerust met een grafisch dashboard en bedieningssatellieten voor de verlichting en ruitenwissers. In april 1985 werd de Break voorgesteld. Dit model is ontwikkeld door het Franse designbureau Heuliez. In juli 1986 kreeg de BX een grote facelift. Zowel het de buitenkant als het interieur werden grondig vernieuwd. Vooral het dashboard met analoge meters en drukknoppen viel op. Het karig uitgeruste basismodel heette gewoon BX. Daarboven stonden onder andere de BX 14 E/RE, 16 RS, 19 RI, 17 RD en 19 RD. Nog luxueuzer waren de modellen met drie letters, zoals de BX 14 TRE/TGE, 16 TRS/TZI, 19 TRI/TZS en 19 TRD/TZD. De topmodellen waren de BX 19 GT (later GTi), BX Sport en de GTi 16V. Deze modellen hadden spoilers, lichtmetalen wielen en mistlampen. In de herfst van 1989 stelde Citroën de BX 4WD Break en de BX GTi 4WD met permanente vierwielaandrijving voor. In combinatie met de hydropneumatische vering kwam de BX 4WD ver in het terrein.

Actiemodellen
In de loop der jaren zijn er van land tot land diverse actiemodellen van de BX geweest. In 1985 waren er de BX Leader en de Digit. Daarna volgenden onder meer nog de Fit, Royale, Le Rouge, Calanque en Deauville. De presentatie van de Xantia in maart 1993 betekende het eind van de BX. In december van dat jaar rolden de laatste auto’s van de band. De Break werd nog een jaar langer gebouwd, waarna in de zomer van 1995 de Xantia Break verscheen. Op dit moment zijn er in Nederland nog precies 50 BX’en bij hun eerste eigenaar, waaronder één BX 19 GT van 1986 en één BX 19 GTI met bouwjaar 1991. Het oudste exemplaar is een geïmporteerde BX 16 TRS uit oktober 1982, de meest recente BX op onze vaderlandse wegen mét geldige APK is een BX 19 TGD Break uit mei 1994.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van ce Citroën BX op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 2 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn