Verknocht aan de Nissan Sunny N13

Verknocht aan de Nissan Sunny N13
Bij veel mensen zal een Nissan Sunny geen speciale gevoelens oproepen. Arnold van Schepen is echter verknocht aan zijn Japanse vriend. In een uitgebreid betoog vertelt hij hoe het zover is gekomen.

Arnold: “In 2003 kocht ik mijn eerste auto, een Nissan Sunny 1.6 GT, modelcode N13. Ik heb altijd een voorliefde voor Japanse auto’s gehad en het was niet meer dan logisch dat mijn eerste auto ook een Japanner zou worden. Ik liep bij toeval tegen deze Sunny aan en de koop was snel gesloten. Vanaf mijn eerste kilometers ben ik verslingerd geraakt aan de Sunny. Ik heb er anderhalve ton mee gereden en er ontzettend veel plezier mee beleefd. Na vijf jaar heb ik hem in een vlaag van verstandsverbijstering ingeruild op een Micra. Daar heb ik achteraf veel spijt van gehad.”

Two-tone kleurstelling
“Ik heb me toen voorgenomen om weer een Sunny N13 te kopen, no matter what. In oktober 2012 stond deze Sunny langs de kant van de weg te koop. Ik heb rechtsomkeert gemaakt, de auto bekeken en de knoop doorgehakt. Deze Sunny is een GT-uitvoering, een uitloopmodel van de N13, de eerste N14’s (het nieuwe) model reden al rond toen deze verkocht werd. Nissan had nog een partij N13’s staan die ze aan de man brachten door leuke opties te monteren en onder de naam ‘GT’ te verkopen. Niet alle GT’s zijn gelijk, mijn eerste Sunny had een two-tone kleurstelling (rood / grijs) en een schuifdak en velours bekleding. Deze Sunny heeft dezelfde bekleding, maar is volledig rood. Waarschijnlijk is deze Sunny door de dealer of eerste eigenaar extra aangekleed met de dubbele achterspoiler, lichtmetalen velgen en de mistlampen.”

Verbeterde wegligging
“De enige zwakte van deze Sunny’s is de roestgevoeligheid, en daar had deze opvallend weinig last van. Omdat er geen onderhoudshistorie bekend was, heb ik de auto meteen beurtje laten geven. In 2013 ben ik langzaam begonnen de Sunny technisch te restaureren. Er lekte een vriesdop in het motorblok en de auto stond nog op zijn originele banden (23 jaar oud), die zijn vervangen door nieuwe Vredesteins in de maat 175/70 R13. De remmen voor zijn vernieuwd en rondom zijn nieuwe Monroe Sensatrac schokdempers gemonteerd, hierdoor is de wegligging enorm verbeterd.”

“Na 20.000 kilometer gaf de oude uitlaat er de brui aan. Een legitiem excuus om een complete roestvaststalen uitlaat onder de auto te laten maken. In overleg met de uitlaatboer heb ik besloten om de Sunny niet ‘sportiever’ te laten klinken, maar de uitlaat is over de gehele lengte een wel halve duim groter in diameter. De kleine deukjes, krasjes en een ontluikend roestplekje waren de aanleiding om de carrosserie helemaal strak te laten maken. Los van bovengenoemde zaken is de Sunny nog helemaal origineel.”

Plezier beleven
“De Sunny is met zijn 90 pk en 128 Nm (fabrieksopgave) bijzonder vlot. Ik heb vorig jaar een Sunny GTi (ook een N13) gekocht die 120 pk heeft. Tot 120 km/h houdt de GT de GTi met gemak bij, al is de GTi iets sneller. Vorig jaar heb ik de Sunny GT op de vermogenstestbank gezet en na 180.000 kilometer blijkt dat Nissan indertijd voorzichtig was bij de vermogensopgave: hij heeft 96 pk en 145 Nm. Ik heb geen speciale plannen met de Sunny, behalve er zoveel mogelijk plezier mee te beleven. Ik heb net mijn Primera gerestaureerd, en de Sunny GTi is hierna aan de beurt.”
Dit artikel is gepubliceerd op 23 mei 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn