20 jaar Škoda Octavia: jubileum Škoda-hart

20 jaar Škoda Octavia: jubileum Škoda-hart
Eén van de meest succesvolle modellen van Škoda beleefde twintig jaar geleden zijn debuut. In 1996 presenteerde Škoda de Octavia voor het eerst aan de internationale pers. Gedurende de twee decennia daarop werd de Octavia wereldwijd een hit en is hij nog immer het bestverkochte model van de Tsjechische autofabrikant. Het model heeft bovendien een elementaire rol gehad in de succesvolle ontwikkeling van het merk.

De Octavia viert een belangrijke mijlpaal. In twintig jaar tijd kozen vijf miljoen klanten wereldwijd voor één van de uiteenlopende modelvarianten van de Octavia-familie. De onderscheidende combinatie van bovengemiddeld veel ruimte, moderne motoren en veiligheid tegen een concurrerende prijs vormde de inspiratie voor alle modellijnen en -varianten die het merk daarna introduceerde. Ongeveer een jaar nadat het Tsjechische automerk zich bij de Volkswagen Group schaarde, was de ontwikkeling van een compleet nieuwe Octavia modelserie in 1992 in volle gang. Het model was gebaseerd op een nieuw platform, dat op Group-niveau in lijn met de komst van de Octavia was voorbereid. Met behulp van moderne CAD-technologie (Computer Aided Design) construeerden de engineers een robuuste carrosseriestructuur. Tegelijkertijd creëerde het designteam van Škoda een tijdloos en herkenbaar ontwerp, in het ontwikkelingscentrum van Škoda onder leiding van Hoofd Design Dirk van Braeckel.

Grote bagageruimte
De ontwikkelaars besteedden veel aandacht aan actieve en passieve veiligheid. Naast airbags voorin bood het merk de voor die tijd nieuwe zijairbags voor het eerst aan. Eveneens een speciale feature van het nieuwe compacte model was de praktische liftback-oplossing. De grote achterklep van het hatchbackmodel bood daardoor een riante toegang tot de 528 liter metende bagageruimte, die met de achterbank neer werd vergroot tot 1.328 liter. In 1996 – het introductiejaar van het model – konden kopers kiezen uit twee viercilinder benzinemotoren en een turbodiesel. De basismotor was de 1.6 MPI met 75 pk, de 1.8 20V daarboven leverde 125 pk. De direct ingespoten 1.9 TDI turbodiesel genereerde 90 pk bij een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 liter op 100 kilometer. Škoda breidde het motorenaanbod geleidelijk uit met de 68 pk sterke 1.9 SDI en de 1.8 20V Turbo met 150 pk. De eerste Octavia Combi (stationwagen) beleefde zijn wereldprimeur in maart 1998 op de Autosalon van Genève en volgde in mei van dat jaar. Deze koetswerkvariant groeide uit tot een bestseller, vooral in Europa. In 1999 debuteerde tevens de Octavia Combi met vierwielaandrijving.

Nieuwe productielijn
De typeaanduiding Octavia verwijst naar het succesvolle model met dezelfde naam waarvan Škoda tussen 1959 en 1964 in Mladá Boleslav en Kvasiny zo’n 364.000 exemplaren produceerde. Het Latijnse woord ‘octavia’ betekent ‘de achtste’, een verwijzing naar Škoda's achtste model in het ‘moderne tijdperk’ met een onafhankelijke wielophanging na het debuut van deze technologie in 1933. Voor de nieuwe Octavia-modellen bouwde Škoda een nieuwe productielijn in een 37.500 m2 tellende hal in de fabriek in Mladá Boleslav, gevolgd door een nieuwe lakstraat die zo’n 1.800 auto’s per dag kon doorvoeren. De nieuwe productielijn werd op 3 april 1996 in gebruik genomen. De capaciteit van de fabriek nam met 90.000 auto’s toe tot 350.000 auto's op jaarbasis, waarmee Škoda de grootste industriële onderneming in Tsjechië werd.

Ook in China gebouwd
Het laatste exemplaar van de eerste modelserie rolde in november 2010 van de productielijn in Vrchlabí. Van 1996 tot en met 2010 leverde men wereldwijd in totaal 970.000 Octavia’s en 470.000 Octavia’s Combi af aan klanten. De tweede-generatie Octavia zette het succes van zijn voorganger naadloos voort. Tussen 2004 en 2013 verkocht het merk in totaal 1,6 miljoen Octavia’s en 900.000 Octavia’s Combi. Technologieën als direct ingespoten benzinemotoren en de automatische transmissie met dubbele koppeling (DSG) debuteerden in die tijd in de Octavia II. De derde-generatie Octavia rolt sinds november 2012 van de productielijnen. Eind maart 2016 werd het 1 miljoenste exemplaar van deze modelgeneratie geproduceerd in de fabriek in Mladá Boleslav. Sinds de Octavia in 1996 op de markt kwam, heeft de Tsjechische autofabrikant vijf miljoen Octavia’s geproduceerd. Naast Mladá Boleslav wordt de auto ook gebouwd in China, India, Rusland en Kazachstan.

Tekst: Škoda

Bekijk meer foto's van de Skoda Octavia op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 5 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn