Audi 50: opvolger verouderde NSU Prinz

Audi 50: opvolger verouderde NSU Prinz
Eind jaren zestig drong het bij NSU door dat er een opvolger voor de Prinz moest komen. De eerste plannen voor Projekt K 50 dateren uit 1968. Het jaar daarop fuseerde NSU met Audi tot Audi NSU Auto Union AG. Dit leidde in 1971 tot een nieuw ontwikkelingscentrum in Ingolstadt waar de eerste, uit Duitsland afkomstige kleine auto met voorwielaandrijving, dwars geplaatste motor en grote achterklep zou worden bedacht.

De precies 3,5 meter lange Audi 50, ook Typ 86 genoemd, geldt ook vandaag de dag nog als een van de snelst ontwikkelde auto’s ooit. Onder leiding van Ludwig Kraus duurde het slechts 21 maanden voordat het productiemodel gereed was. Hierbij was Claus Luthe verantwoordelijk voor het design, maar ook Marcello Grandini van Bertone had een aandeel in de vormgeving. Luthe tekende ook de NSU Ro 80 en later de BMW 8 Serie Coupé. Na de persintroductie op Sardinië in september 1974, stonden een maand later de eerste exemplaren van de Audi 50 bij de dealer. Het compacte wagentje kwam precies op tijd, de oliecrisis vroeg ten slotte om kleine, zuinige vervoersmiddelen. Mede hierdoor is de auto in zijn eerste volledige verkoopjaar (1975) maar liefst 84.000 keer verkocht, net zo vaak als de Audi 100.

Goedkopere Polo
Volkswagen kwam een paar maanden na de introductie van de Audi 50 met de Polo. Precies dezelfde auto, maar dan eenvoudiger uitgerust en met een minder krachtige motor in het vooronder. Zijn 895 cc viercilinder produceerde 40 pk, qua onderstel was de auto gelijk aan de variant van Audi. Beide auto’s werden ook samen geproduceerd in Wolfsburg. Na verloop van tijd werd ook de Polo leverbaar met sterkere motoren en een uitgebreidere uitrusting. Aan de basis van het leveringsprogramma van de Audi 50 stond de LS-uitvoering met een 1.093 cc grote viercilinder. Met 50 pk en 75 Nm bereikte het slechts 685 kilo wegende Audi’tje een voor die tijd prima topsnelheid van 142 km/h en sprintte hij in 15,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Deze uitvoering liep bovendien op normale benzine. De luxer uitgevoerde GL-versie was voorzien van dezelfde motor maar was afgesteld op het gebruik van loodhoudende superbenzine. Met 60 pk en 83 Nm lag zijn topsnelheid 10 km/h hoger en duurde de standaardsprint 13,5 seconden.

Marketingstrategen
Per augustus 1976 loste de 50 GLS de GL af en kon ook de LS geleverd worden met 60 pk. Weer een jaar later kreeg de 60 pk-variant een nieuwe 1.272 cc motor die geschikt was voor normale benzine. Vanaf 1977 werd de Volkswagen Polo onder de naam Derby ook geleverd als sedan. Ook deze auto is ontwikkeld in het nieuwe ontwikkelingscentrum in Ingolstadt. Na 180.828 stuks kwam er in juli 1978 een eind aan de bouw van de Audi 50. Audi wilde hogerop en de marketingstrategen zagen geen plaats meer in het gamma voor de compacte 50. Al het geld werd op de 80- en 100-modellen ingezet. Het duurde 21 jaar voordat Audi met de A2 weer een kleine auto bouwde en 32 jaar voordat er in de vorm van de A1 weer een Audi op een gedeeld platform met de Polo kwam.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Audi 50 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 7 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn