Kijk verder dan je neus lang is, ga voor de Fiat Multipla!

Kijk verder dan je neus lang is, ga voor de Fiat Multipla!
Inderdaad, de Fiat Multipla. We zien jullie reacties al verschijnen. Talloze keren is de verguisde Fiat uitgeroepen tot lelijkste auto ooit. De Italiaanse mpv baarde zelfs zoveel opzien dat hij in 1999 tentoongesteld is in het Museum of Modern Art in New York tijdens Different Roads - Automobiles for the Next Century. Het kamp met voor- en tegenstanders is bij geen andere auto zo verdeeld. De anti-Multipla garde wordt daarbij verweten niet verder te kijken dan hun neus lang is. Als je dat wel doet, dan is de Multipla een enorm praktisch vervoermiddel dat ook nog eens goed rijdt.

Net als zijn voorganger, de 600 Multipla die van 1956 tot 1965 gebouwd is, moest de moderne Multipla een praktische familieauto worden met compacte afmetingen. In 1997 stond op de Autosalon van Parijs het eerste prototype waarvan het design afkomstig was van Roberto Giolito, de Italiaan die jaren later ook de retro 500 nieuw leven in zou blazen. Vooral de dolfijnachtige voorkant met bovenin de lichtunits voor het grootlicht kon het publiek niet bekoren. Ook de vierkante boxvorm van het passagierscompartiment viel niet bepaald in de smaak bij de gemiddelde bezoeker van de Franse autoshow. Niet alleen in Parijs had men geen woorden voor de prestatie van Giolito. Wereldwijd maakte de auto alle tongen los. Desondanks zag Fiat geen reden om het concept niet in productie te nemen.

Drie personen voorin
Binnen de muren van Fiat sprak men over Type 186 en de technici gebruikten het platform van de Bravo. Opvallend is dat de Multipla met een lengte van 3,99 meter drie centimeter korter was dan die C-segment hatchback. Om toch zes personen ruim plaats te bieden besloot het Italiaanse automerk om niet twee maar drie personen naast elkaar te plaatsen. De middelste voorstoel kon echter ook omgeruild worden voor een praktische koelbox. Enkele jaren later volgde Honda die concept met de FR-V. Met 1,87 meter was de Multipla veel breder dan andere mpv’s. Dat kwam tevens de bagageruimte ten goede, want met alle stoelen in gebruik staat er 430 liter ter beschikking. Als de achterste zitplaatsen worden uitgebouwd heb je een vierkante balzaal van 1,9 kuub om vracht te vervoeren. Al in de eerste testen waarin de Multipla het opnam tegen auto’s als de Opel Zafira en Renault Scénic kwam naar voren dat de Fiat een prima rijgedrag had. Het onderstel met rondom onafhankelijke wielophanging kon veel journalisten overtuigen, net als de prestaties van de 1.6 benzine- en 1.9 turbodieselmotor. Dat de Multipla prima vooruit kwam is niet zo vreemd, want met 1.275 kilo was de basisuitvoering niet al te zwaar. In de prijslijst stonden de uitrustingsniveaus SX en ELX.

Minder karakteristieke neus
In juni 2004 voerde Fiat een facelift door. Hierbij ging de karakteristieke neus verloren. Er werd gehoopt dat het nieuwe en meer conventionele design meer kopers over de streep zou trekken, maar zeker in ons land was dat niet het geval. Van bumper tot bumper groeide de Multipla 8,5 centimeter, maar aan de basis van het onderstel werd niet getoornd. Bij de facelift werd ook het interieur iets gemoderniseerd met een nieuw stuur en een ander instrumentarium. Het meterpaneel bleef echter gewoon in het midden van het dashboard staan, achter het stuur was een opbergvak geplaatst. Op het gebied van uitvoeringen kregen de uitrustingsniveaus in Nederland de namen Active, Active Plus, Dynamic, Dynamic Plus en Family Edition.

Rijden op aardgas
Vanaf de introductie in januari 1999 tot en met het eind van de productie in februari 2010 zijn er in Nederland 3.537 Multipla’s verkocht. Het aantal van 1.295 exemplaren uit het eerst jaar zijn nooit meer gehaald. Elke maand werden er steeds minder auto’s geleverd, totdat de teller in 2008 beleef steken op vier stuks. Opvallend is dat de Multipla ook is geleverd in twee uitvoeringen op aardgas. De BluPower (vanaf medio 2004 Natural Power genoemd) reed volledig op aardgas dat was opgeslagen in vier drukflessen onder auto. De Multipla BiPower had drie drukfessen met aardgas en een kleine benzinetank. Op de tweedehandsmarkt variëren de prijzen op dit moment tussen de 800 euro voor een hele vroege Multipla met veel kilometers tot 4.000 euro voor een exemplaar van na de facelift met een wat schappelijkere kilometerstand.

Motoren
1.6 16V 103 pk/144 Nm (1999-2001)
1.6 16V 103 pk/145 Nm (2001-2010)
1.6 BiPower 90 pk/127 Nm (1999-2010)
1.6 BluPower/Natural Power 90 pk/130 Nm (1999-2010)
1.9 JTD 105 pk/200 Nm (1999-2001)
1.9 JTD 110 pk/200 Nm (2001-2002)
1.9 JTD 115 pk/203 Nm (2002-2006)
1.9 JTD 120 pk/210 Nm (2006-2010)

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Fiat Multipla op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 11 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn