Steeds meer interesse in Trabant en Wartburg

Steeds meer interesse in Trabant en Wartburg
Precies 25 jaar geleden, in april 1991 werd de productie van Trabants en Wartburgs in Zwickau en Eisenach, de voormalige Duitse DDR, gestopt. Vandaag de dag zijn deze auto’s bij onze oosterburen bijna geheel uit het straatbeeld verdwenen. Desondanks leven de beide merken bij een grote schare fans nog altijd.

Stabiel aantal exemplaren
Na de val van de muur wilde iedereen in Oost-Duitsland zo snel mogelijk af van zijn Trabant of Wartburg. Anno 2016 lijkt het of men weer terug wil naar de tijd van toen. Als youngtimer en klassieker doen de auto’s het goed. De drastische vermindering van het aantal rijdende exemplaren na de val van de muur lijkt gestopt. Volgens het Kraftfahrt-Bundesamt in Flensburg, de Duitse RDW, stonden er in januari van dit jaar zo’n 7.300 Wartburgs geregistreerd. Dit is gelijk aan het aantal van 2011, terwijl het er in 2001 nog 52.000 waren. Dit laat zien dat de slecht onderhouden exemplaren inmiddels in de schrootpers zijn beland en de goede auto’s lekker warm in de garage staan. In 2001 reden er in Duitsland nog 160.000 Trabants rond, in 2011 ongeveer 33.000 en dat aantal is nog steeds actueel.

Cultstatus
Veel Wartburgs zijn meer dan dertig jaar oud en komen in aanmerking voor een oldtimerkenteken. Originele en goed onderhouden exemplaren beginnen in waarde te stijgen. Auto’s die vroeger op elke straathoek stonden, zijn steeds meer in trek volgens de VDA (Verband der Automobilindustrie). Het is vooral de cultstatus die trekt. Niet alleen de Volkswagen Kever, maar ook Trabants en Wartburgs zijn gevraagd. Volgens keuringsinstantie TÜV Thüringen is het aantal auto’s met een oldtimerkenteken in de laatste tien jaar meer dan verdubbeld. Een auto met de merknaam Trabant of Wartburg heb je voor prijzen tussen de 200 en 15.000 euro, waarbij het aanbod van eerstgenoemde groter is.

In het voormalige Oost-Duitsland is de auto-industrie nog altijd springlevend. Merken als BMW, Opel, Porsche en Volkswagen bouwen auto’s in Eisenach, Chemnitz, Leipzig en Zwickau. Ook veel toeleveranciers zijn rond deze steden gevestigd.
Dit artikel is gepubliceerd op 12 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn