Peugeot 604 trad aan tegen 5 Serie en W123

Peugeot 604 trad aan tegen 5 Serie en W123
De Peugeot 601 uit 1934 zal niet iedereen zich voor de geest kunnen halen. Zijn opvolger die pas in 1975 werd onthuld is een bekendere auto van het merk dat ooit pepermolens produceerde. Met de 604 wilde Peugeot weer meespelen in het segment van de grote en luxe reisauto’s met zescilinder in het vooronder. Niet alleen de Citroën CX, maar vooral de BMW 5 Serie en Mercedes W123 beoogde de Fransen kopers af te troeven.

De representatieve 604 kwam midden in de oliecrisis van de jaren zeventig op de markt. Om ontwikkelingskosten te besparen greep Peugeot terug op de technische basis van de 504 en een traditionele vormgeving. In reclame-uitingen sprak men over het meest elegante Franse topmodel en over een geslaagde mix van classicisme en verfijning. De auto moest staan voor levenskwaliteit.

Eenvoud en perfectie
In samenwerking met Pininfarina tekende Paul Bracq, eerder verantwoordelijk voor het design van de Mercedes-Benz W114/W115 (/8) een ruime en luxe achterwielaangedreven limousine met een lengte van 4,72 meter. Het publiek was enthousiast over de eenvoud van het moderne ontwerp met zijn imposante front. Ook de vele elektronische snufjes en de perfecte afwerking van het smaakvol ingerichte interieur spraken tot de verbeelding. Samen met Renault (R30) en Volvo (264) ontwikkelde Peugeot de 136 pk sterke Europa-V6 met 2.664 cc. Deze PRV-motor had een voor een zescilinder ongebruikelijke blokhoek van 90 graden, wat leidde tot een onrustige loop. Oorspronkelijk had men een achtpitter in gedachten, maar door de energiecrisis was zo’n groot blok niet meer te verantwoorden. Zodoende zijn er simpelweg twee cilinders geschrapt. Standaard was slechts een handgeschakelde vierbak, optioneel een automaat van General Motors.

Eerste turbodiesel in Europa
In 1977 verscheen de 604 TI met dezelfde motor, maar dan met Bosch K-Jetronic inspuitsysteem in plaats van een carburateur. Dit leverde 144 pk op en de vijfbak deed zijn intrede. De GM-automaat werd ingeruild voor een exemplaar van het Duitse ZF. In 1979 was de 604 de eerste personenauto in Europa met een turbodieselmotor. Mercedes-Benz had sinds 1976 weliswaar de 300 SD, maar die auto leverde men alleen in Noord-Amerika. De 604 D-Turbo beschikte over een 2.304 cc grote en 80 pk sterke turbodiesel. Later is er in de vorm van de 604 GTD Turbo bovendien een 2.498 cc turbodiesel met 95 pk gekomen. Speciaal voor de Franse overheid is er een viercilinder 2,0 liter met 96 pk leverbaar geweest. Als sportieve topuitvoering verscheen in 1984 de 604 GTI met de 155 pk sterke 2.849 cc PRV-V6. Het onderstel van de 604 was voor zijn tijd voorzien van een moderne, zowel voor als achter onafhankelijke wielophanging, stuurbekrachtiging en vier schijfremmen.

Oliecrisis
Ondanks alle investeringen is de 604 geen commercieel succes geworden. Door gebruik te maken van de 504-basis boekte Peugeot gelukkig wel winst op elke van de in totaal 153.252 geproduceerde auto’s. Dit is echter slechts een achtste deel van het aantal CX’en dat Citroën heeft verkocht. De toenmalige pers weet de matige verkoopcijfers onder meer aan de onopvallende styling, het gebrek aan technische vernieuwing, de middelmatige prestaties en de roestgevoeligheid. Daarnaast was het moment van introductie - na de recessie na de oliecrisis van 1973 - ook ongelukkig. De markt voor auto's met grote motorinhoud in Frankrijk was op dat moment ingestort. De voorlaatste Staatsraadvoorzitter van de Duitse Democratische Republiek (DDR) had een 604 als dienstauto. Een 604 Landaulet, waarvan het dakgedeelte boven de achterbank weggeklapt kon worden, diende de Franse president Valéry Giscard d’Estaing. Ondanks de komst van de Citroën CX namen veel overheidsdiensten in Frankrijk een 604 in gebruik als vervanging van de Citroën DS.

152 stuks in Nederland
Bij carrosseriebouwer Heuliez is bovendien een verlengde VIP-604 geproduceerd. Zijn wielbasis was met 17 of naar wens zelfs met 25 centimeter opgerekt. De meest ultieme uitvoering was de 604 Limousine die 62 centimeter langer was dan de normale 604. In februari 1986 is de 604 uiteindelijk uit de handel genomen. Sinds de komst van de 505 in 1979 waren de verkoopaantallen al drastisch gedaald. Door deze iets compactere sedan in 1986 te voorzien van een V6-motor moest hij de 604 tot 1989 vervangen. Toen kwam de voorwielaangedreven 605 op de markt die gezien kan worden als de werkelijke opvolger van de 604. Op het moment van schrijven tellen we nog 152 exemplaren van de 604 in het Nederlandse kentekenregister met een geldig kenteken. Opvallend is dat er nog altijd twee bij hun eerste koper zijn. Met 69 stuks is bijna de helft geïmporteerd en slechts een derde (55 auto’s) hebben een geldige APK. De oudste 604 uit ons land reed in juni 1975 de showroom uit, de meest recente is precies elf jaar later verkocht. Het topmodel, de 604 GTI met 155 pk, is nog altijd met 28 stuks vertegenwoordigd.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Peugeot 604 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 14 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn