Citroën Méhari vernoemd naar dromedaris

Citroën Méhari vernoemd naar dromedaris
11 mei 1968 is de dag waarop Citroën een nieuwe vrijetijdsauto introduceerde. Op basis van de Dyane, die op zijn beurt weer afstamde van de 2CV (Eend) boorde de Franse autofabrikant met de Méhari een nieuwe nichemarkt aan. De naam Méhari komt van een dromedaris die werd gebruikt door de Toearegs, een Noord-Afrikaanse nomadengroep. Daarnaast zijn deze beesten door Meharisten, van oorsprong Franse legionairs op kamelen en dromedarissen, in dienst van het Franse koloniale rijk in Afrika. De Meharisten speelden een belangrijke rol bij de ontdekking van de Sahara.

Kunststof carrosserie
De dertiendelige carrosserie van de Méhari is gemaakt van ABS-kunststof (acrylonitril-butadieen-styreen) en is op twee stalen profielen geniet. Dit materiaal is heel soepel en licht, bestand tegen lichte schokken en werd vermengd met verf. Hierdoor kwam er bij de productie geen spuitwerk aan te pas. Om in de regen nog enigszins beschermd te worden bood Citroën een linnen softtop en deurtjes aan. De Fransman Roland Paulze d’Yvoy de la Poype van de firma SEAP (Société d'Etudes et d'Applications des Plastiques) uit Bezons Val-d'Oise leverde het kunststof voor de carrosserie en was verantwoordelijk voor het ontwerp van de drieënhalve meter lange en nog geen 600 kilo wegende Méhari. Bij dit bedrijf is de auto in het eerste productiejaar ook gebouwd. Toen er meer vraag naar de auto kwam is de productie gestart in België (Vorst), Spanje (Vigo) en Portugal (Mangualde).

Niet naar Duitsland
Onderhuids was de voorwielaangedreven Méhari identiek aan de Dyane. Een 602 cc tweecilinder boxermotor met 33 pk zorgde voor een topsnelheid van nauwelijks meer dan 100 km/h. Vooral in thuisland Frankrijk was het een ideale auto voor op de zonnige stranden in het Zuiden, maar ook wijnboeren waren gecharmeerd van het autootje. Daarnaast zijn er Méhari’s ingezet door het Franse leger. In Duitsland mocht de guitige Citroën niet geïmporteerd worden omdat de kunststof carrosserie niet geheel onbrandbaar bleek. De Méhari was leverbaar als twee- en vierzitter en als bedrijfswagen met open laadvloer. In 1969 was de auto in Nederland leverbaar vanaf 6.975 gulden (3.165 euro). Zeven jaar later moest je minimaal 11.130 gulden (5.050 euro) bij de dealer achterlaten.

Op 23 mei 1979 is de vierwielaangedreven Méhari onthuld. Een aangepast onderstel met sperdifferentieel en een cardanas naar de achterwielen maakten de auto nog meer geschikt voor heuvelachtig en zanderig terrein. De 4x4 kreeg een andere motorkap met daarop het reservewiel, uitgebouwde wielkasten en grotere wielen. Bovendien kon je op drie van de vier versnellingen een lage gearing inschakelen voor een optimale trekkracht bij lage snelheden. Destijds was de Méhari 4x4 een van de weinige vierwielaandrijvers met rondom onafhankelijke wielophanging.

432 Méhari's in Nederland
De voorwielaangedreven Méhari is tot en met oktober 1987 ruim 140.000 keer gebouwd, de productie van de 4x4 werd al in juni 1983 na een kleine 1.200 exemplaren stopgezet. Vandaag de dag is de vierwielaandrijver daardoor behoorlijk zeldzaam. In totaal staan er in Nederland nog altijd 432 Méhari’s op kenteken, waarvan 167 stuks zijn geïmporteerd. Opvallend is dat er zeven auto’s nog altijd op de oprit bij hun eerste eigenaar staan. Het oudste exemplaar in Nederland is in juni 1969 afgeleverd, de meest recente Méhari dateert van juni 1987. Als je op zoek bent naar een leuke Méhari heb je in Nederland niet veel keuze. Veelal zijn het wel goed onderhouden liefhebbersauto’s die je aantreft, al heeft dat wel consequenties voor het prijskaartje. Reken op minimaal 10.000 euro. In Frankrijk is de keuze iets groter, maar de prijzen liggen daardoor niet lager. In december 2015 heeft Citroën de volledig elektrische E-Méhari onthuld, een geestige knipoog naar de originele Méhari die in het huidige tijdsbeeld past.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Citroën Méhari op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 17 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn