Fiat Barchetta als antwoord op Mazda MX-5

Fiat Barchetta als antwoord op Mazda MX-5
Als antwoord op de succesvolle Mazda MX-5 kwam Fiat in 1995 met de Barchetta, een roadster op het platform van de Punto. De Barchetta, Italiaans voor ‘bootje’, is getekend door Andreas Zapatinas, die ook verantwoordelijk is voor de lijnen van de BMW Z8. De roadster werd bij carrosseriebouwer Maggiora in Chivasso grotendeels met de hand gebouwd.

Na het faillissement van Maggiora verplaatste Fiat de productie naar zijn eigen Mirafiori-fabriek. Karakteristiek voor de 3,91 meter lange en 1.135 kilo zware Barchetta zijn de stijlloze ramen, de verzonken deurgrepen en de, in open toestand, volledig aan het zicht onttrokken handbediende kap met een kunststof ruit. Erg praktisch is de auto met een kofferruimte van 165 liter niet, maar bij als het dak gesloten is kan het opberggedeelte hiervan ook dienen als onderkomen voor bagage. Als optie kon je kiezen voor een hardtop met verwarmde glazen ruit, handig voor in de winter.

Modulaire motorenfamilie
De 1.747 cc grote motor van de Barchetta produceert 131 pk en 164 Nm. Hiermee is een topsnelheid van 200 kilometer per uur en een sprint van 0-100 kilometer per uur in 8,9 seconden mogelijk. Het blok stamt uit de bij Alfa Romeo ontworpen modulaire familie van motoren die ook in diverse Alfa’s en Lancia’s gebruikt zijn. De constructie is nauw verwant aan die van Alfa’s Twin Spark-motoren. In de loop der jaren heeft de Barchetta-motor diverse kleine wijzigingen ondergaan om te blijven voldoen aan de steeds strengere milieu-eisen. De motor heeft een verstelstelbare nokkenas aan de inlaatzijde die moet zorgen voor veel trekkracht bij lage toeren en pittige prestaties in de hogere toerengebieden. De verstelling naar de pittige-modus verloopt hydraulisch door motorolie, om terug te keren in de uitgangspositie maakte Fiat gebruik van een schroefveer. Dit onderdeel is erg vaak de oorzaak van en een dieselachtig geratel bij stationair en laag toerental omdat de nokkenas niet terugkeert in zijn ruststand.

Fiat heeft in diverse landen een hele rij aan gelimiteerde versies van de Barchetta uitgebracht. In 1998 was er de Limited Edition, die in 1999 een vervolg kreeg met de Limited Edition LE99. Een jaar later verschenen de Lido, Riviera en Amalfi en in 2001 stonden de Naxos en Milano in de prijslijst. Deze speciale series zijn te herkennen aan hun carrosseriekleur en hebben vaak leren bekleding. Medio 2003 kreeg de Barchetta een facelift met een nieuw front en een aangepaste achterkant. Erg herkenbaar hierbij is het derde remlicht op het kofferdeksel. Na tien jaar en 57.521 auto’s stopte de productie van de Barchetta in juni 2005.

Vanaf 2.000 euro
Omdat de Barchetta vaak als zomerauto wordt gebruikt is een mooi exemplaar vrij snel gevonden. Er zijn echter ook eigenaren die de auto elke dag gebruiken, dus kilometerstanden van meer dan 160.000 kilometer komen regelmatig voor. Voor ieder wat wils dus, ook qua prijs. Voor tweeduizend euro heb je al een Barchetta voor de deur staan, maar onderhuids zijn zulke auto’s vaak niet meer helemaal fris. Investeer liever het dubbele, want voor vierduizend euro is de keuze een stuk uitgebreider en geeft de kilometerteller meestal niet meer dan 150.000 aan. Voor 7.500 euro is het helemaal smullen geblazen, want dan heb je een van de laatste exemplaren van voor de facelift die zeer weinig gelopen heeft.

Check bij het bezichtigen van een Barchetta eerst of alle sleutels aanwezig zijn. Er moeten een rode, een blauwe en een blauw/grijze sleutels aanwezig zijn. Probeer ook te achterhalen wanneer de distributieriem vernieuwd is. Hiervoor noemt Fiat een termijn van 80.000 kilometer of vijf jaar. De eerste serie van de Barchetta kan last krijgen van een lekkende ruitensproeiertank. Dit probleem is later opgelost door Fiat. Uiteraard is het ook verstandig je oor te luister te leggen als de motor stationair draait, want het geratel van een versleten nokkenasversteller is duidelijk hoorbaar. Ook een nauwkeurige inspectie van het dak en het klapmechanisme hiervan mag je niet overslaan. De afdichtrubbers kunnen scheuren en de kunststof achterruit heeft de neiging om te verweren. Check daarnaast of de vloerbedekking droog is. Is dit niet het geval, dan is mogelijk het dak lek. Een typisch verschijnsel bij de Barchetta is daarnaast water in de achterlichten en de uitlaat die het vaak niet langer dan 50.000 kilometer uithoudt. Voor de rest heb je aan de Barchetta een betrouwbare cabrio waarbij roest geen groot probleem is.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Fiat Barchetta op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 17 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn