MG F volgde pas 15 jaar na de MG B

MG F volgde pas 15 jaar na de MG B
Iedereen met een beetje kennis van Britse automerken kent MG. Nadat de uit 1962 stammende MG B in 1980 uit productie ging, is er tot de komst van de MG F in 1995 geen echte MG (Morris Garages) meer geweest. Moedermerk Rover gebruikte de letters om de opgedirkte versies van de Maestro en Montego aan te duiden, maar echt sportief waren die auto’s niet. De MG F is, na de Rover 200 en 400 bovendien de derde nieuwe auto van de Britten sinds dat BMW daar begin 1994 de baas werd.

In 1991 had Steve Harper van MGA Developments een conceptmodel getekend voor een een achterwielaangedreven roadster met midscheeps geplaatste motor. Zijn inspiratie kwam van de Jaguar XJR-15 en Ferrari 250LM. Dit model is onder leiding van Gerry McGovern en Brian Griffin onder toeziend oog van Rover Special Projects verder ontwikkeld als project PR3. Eind 1992 werd Griffin opgevolgd door Nicholas Fell, waarbij hij aanbleef als technische man. In september 1995 stond de MG F bij de dealers. In Engeland mochten niet alle verkooppunten van Rover de auto verkopen. Voor de nieuwe roadster werden 120 dealers verdeeld over het land geselecteerd.

Hydragas veersysteem
De nog geen 1.100 kilo wegende MG F werd geproduceerd in dezelfde fabriek in Longbridge als de Rover 200 Cabrio en Coupé en de 400 Tourer. Elke week rolden er zo’n 240 F’jes van de band en in het eerste volledige verkoopjaar (1996) zijn er wereldwijd 13.000 stuks verkocht. Voor het 3,91 meter lange koetswerk week men uit naar Mayflower Vehicle Systems in Coventry. Tussen de cockpit en de achterwielen monteerde MG een viercilinder 1,8 liter zestienklepper uit Rovers K-Serie in twee varianten. De basisversie produceerde 120 pk, de VVC-uitvoering met variabele kleptiming kwam tot 145 pk. Bijzonder was het van Dunlop afkomstige Hydragas veersysteem. In elke veerpoot zit een met gas gevulde bol die met vloeistof onder druk gehouden wordt.

Eind 1999 is de MG F gemoderniseerd. Hierbij werden zowel het exterieur als de binnenkant wat bijgeschaafd. Ook kwamen er nieuwe kleuren en wielen beschikbaar, net als een CVT-automaat (Steptronic) met manuele schakelmogelijkheid via de pook of knopjes op het stuur. Ruim vier jaar na de introductie verkocht de kleine roadster nog altijd prima, terwijl de andere Rover-modellen aan de straatstenen niet kwijt te raken waren en de Rover Group begin 2000 in handen van een nieuwe eigenaar (Phoenix) kwam. Land Rover werd toen verkocht aan Ford. In totaal zijn er tussen 1995 en 2001 precies 77.269 F’s gebouwd.

Nieuwe typeaanduiding
Tweeënhalf jaar na de facelift is de auto omgedoopt tot MG TF, een verwijzing naar de MG TF Midget uit de jaren vijftig. Het nieuwe model wijzigde qua afmetingen nauwelijks en stond ook op hetzelfde platform als zijn voorganger. Het sterk veranderde uiterlijk liet het publiek echter niet twijfelen aan het feit dat de TF veel moderner oogde. De Hydragas vering keerde bij de TF niet terug. Als basismodel bood MG nu ook een 1,6 liter viercilinder met 115 pk aan, de versie met CVT-automaat had altijd een 120 pk sterke 1,8 liter achter de stoelen liggen. Met 136 pk uit 1,8 liter kwam de MG TF135 nog wat beter vooruit, voor de echte snelheidsduivels was er de TF160 met de 160 pk sterke 1,8 liter VVC-motor. Na de val van de MG Rover Group in 2005 stopte de productie van de TF in Longbrigde na ongeveer 41.000 stuks.

Het Chinese Nanjing Automobile Group verwierf de rechten van de TF en bouwden de auto van 2007 tot 2011 in de nieuwe MG-fabriek in Nanjing. Er werden zelfs experts uit Engeland gehaald om de Chinezen bij de productie te ondersteunen. Vanaf 2008 is de TF als licht aangepaste versie voor Europa door de Chinezen weer in Longbridge geassembleerd, waarbij zogenaamde Complete Knock Down-kits (CKD) uit het land van de rijzende zon naar Engeland werden verscheept. Wegens de economische crisis is deze productie eind 2009 gepauzeerd om nauwelijks een jaar later weer van start te gaan. De verkoopcijfers waren niet naar wens van het management wat in 2011 leidde tot de definitieve bouwstop. Er zijn zo’n 900 TF’s in Engeland onder de Chinese eigenaar gebouwd. Hoeveel exemplaren er in China van de band zijn gerold is niet bekend.

Vanaf 950 euro
De Mazda MX-5 is altijd de grootste concurrent van de F en TF geweest. Qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid is de Japanse roadster een klasse beter, maar toch is zo’n Brits wagentje met veel karakter geen verkeerde auto. Doordat de nieuwverkopen altijd relatief stabiel zijn geweest, kun je eenvoudig een goed exemplaar kopen. Voor 950 euro heb je er al een, maar geef liever iets meer uit voor een auto met een duidelijke onderhoudshistorie. Meer dan 10.000 euro kost het meest dure exemplaar in ons land niet, dus wat dat betreft kun je best een goede deal scoren. Er zijn door de jaren heen flink wat actiemodellen geleverd. Deze goed uitgeruste versies zijn interessant.

Motoren
F
1.8 (Steptronic) 120 pk/193 km/h/9,2 sec. (190 km/h/10,0 sec.)
1.8 VVC 145 pk/209 km/h/7,7 sec.

TF
TF 115 1.6 115 pk/190 km/h/9,8 sec.
TF 120 Steptronic 1.8 120 pk/190 km/h/10,2 sec.
TF 135 1.8 136 pk/205 kmh/8,8 sec.
TF 160 1.8 VVC 160 pk/220 km/h/7,6 sec.
(Vermogen/topsnelheid/acc. 0-100 km/h)

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de MG F op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn