Talbot Horizon geduchte concurrent voor gevestigde orde

Talbot Horizon geduchte concurrent voor gevestigde orde
Het aanbod compacte hatchbacks nam eind jaren zeventig, begin jaren tachtig hand over hand toe. Bij de Volkswagen-dealer stond de eerste generatie Golf, een deur verder verkocht men de Kadett D en in het pand in de straat erachter kon je terecht voor de Ford Escort. Ook uit Italië en Frankrijk kwam flink wat concurrentie. De Europese afdeling van Chrysler wilde ook een stukje van de taart en ontwikkelde een opvolger voor de Simca 1100.

Project C2 moest een auto worden die zowel in Europa als in Noord-Amerika aan de man gebracht kon worden. Samen met Simca, de Franse divisie van Chrysler Europe, ontwikkelde men in Engeland vier voorstellen die in 1974 aan het management getoond werden. Het winnende exemplaar is onder leiding van Roy Axe en Curt Gwin uitgewerkt tot de uiteindelijke Horizon. Op 7 december 1977 werd de nieuwe hatchback in de openbaarheid gebracht.

Dodge en Plymouth
Ondanks veel gelijke onderdelen verschilden de Europese en Noord-Amerikaanse versie flink van elkaar. Lichtunits, bumpers en dashboard waren compleet anders. Bovendien ging de auto aan de overkant van de oceaan door het leven als Dodge Omni en Plymouth Horizon. In Europa noemde men hem eerst Chrysler-Simca, waarna dit in 1979 is veranderd in Talbot-Simca. Op dat moment nam Peugeot de Europese-tak van Chrysler over. Een jaar later stond er op het kentekenbewijs van de Horizon alleen nog maar de merknaam Talbot.

In februari 1978 startte de productie van de Horizon, waarvan de motoren, versnellingsbakken en wielophanging grotendeels over zijn genomen van zijn voorganger, de Simca 1100. Wel was de nieuweling langer en breder om meer interieurruimte te kunnen bieden. De oude Simca bleef als goedkoper alternatief nog tot 1981 in de prijslijst staan. Hoofdzakelijk werd de 3,96 meter lange Horizon in het Franse Poissy gebouwd, maar vanaf 1980 ook in het Engelse Ryton. In het Spaanse Villaverde schroefde de Spaanse Chrysler-organisatie de Horizon in elkaar en er zijn zelfs bij Saab-Valmet in Finland exemplaren geproduceerd. De auto’s voor de Noord-Amerikaanse markt werden lokaal geassembleerd.

Auto van het Jaar
Op de Autosalon van Parijs in 1978 trok de Horizon veel bekijks. Vooral de meest luxueuze uitvoering met zijn innovatieve boordcomputer en cruise control baarde opzien. Niet voor niets is de Horizon gekozen tot Auto van het Jaar 1979. In 1982 onderging de auto een facelift om de verkoopaantallen op te stuwen. De concurrentie was inmiddels behoorlijk ingelopen en ook diverse actiemodellen konden het tij niet keren. Vanaf deze modelwijziging was er tevens een dieselmotor en een vijfbak beschikbaar. In 1985 monteerde men een moderner dashboard, maar dat mocht niet meer baten. De Horizon was te verouderd geraakt. In juni 1986 viel na 869.000 stuks het doek. In Amerika is de auto nog tot begin 1990 gebouwd. Als opvolger van de Horizon stond de Talbot Arizona gereed, maar tegelijkertijd met het verscheiden van de Horizon werd ook Talbot opgeheven. De Arizona kwam ter wereld als Peugeot 309.

Veel exemplaren van de Horizon zijn er dertig jaar na de stop van de productie niet meer over. In Nederland staan er nog 61 geregistreerd, waarvan drie Plymouths. Negen stuks dragen de merknaam Chrysler-Simca en de overige 49 auto’s luisteren naar de naam Talbot. Het gros van de Horizons is origineel in Nederland geleverd, slechts elf stuks zijn nieuw in het buitenland aan de eerste eigenaar overhandigd en dus geïmporteerd. Op het kentekenbewijs van de oudste Horizon van ons land staat als registratiedatum 16 maart 1978, het meest recente exemplaar is afgeleverd op 26 september 1985. Opvallend is het aantal dieseltjes, slechts twee stuks. Ook de 1100 en 1300 cc motoren zijn met respectievelijk negen en zeventien maal niet sterk vertegenwoordigd. De Horizon 1.5 komt met 30 auto’s het meest voor in de statistieken. Het aanbod op de diverse internetsites is zeer klein, ook in het buitenland.

Motoren
1.118 cc 55 en 59 pk
1.294 cc 68 pk
1.442 cc 65, 69 en 83 pk
1.592 cc 90 pk
1.905 cc diesel 65 pk

Vanafprijs t.o.v. concurrentie (januari 1979)
Chrysler-Simca Horizon f 13.995
Alfa Romeo Alfasud f 13.990
Austin-Morris Allegro f 11.290
Citroën GS f 14.800
Datsun Sunny f 12.300
Fiat Ritmo f 12.970
Ford Escort f 11.918
Honda Civic f 12.795
Hyundai Pony f 11.600
Lada 1200 f 8.999
Mazda 323 f 11.295
Mitsubishi Colt f 12.498
Opel Kadett f 12.679
Renault 12 f 13.650
Simca 1100 f 11.795
Subaru 1400 f 13.490
Toyota Corolla f 12.450
Volkswagen Golf f 13.417
Zastava 1100 f 9.495

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Talbot Horizon op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn