Peugeot 104 eerste leeuw gebouwd in Mulhouse

Peugeot 104 eerste leeuw gebouwd in Mulhouse
De kleine Peugeot 104 bracht bij zijn komst in de zomer van 1972 diverse primeurs met zich mee. Het was de eerste auto van de van ooit pepermolens producerende fabrikant die in de fabriek in het Oost-Franse Mulhouse werd gebouwd. Bovendien is de 104 nooit als diesel leverbaar geweest, een unicum voor een dieselmerk als Peugeot.

Paolo Martin tekende de kleinste volwaardige auto met vier deuren mét rondom onafhankelijke wielophanging die destijds leverbaar was. Met ruim anderhalf miljoen gebouwde exemplaren behoorde de 104 in de zeventiger jaren tot de meest succesvolle kleine auto’s in Europa. Bij zijn introductie was er alleen de 3,60 meter lange vierdeurs 104 met een kleine achterklep, een jaar later gevolgd door de driedeurs 104 Coupé (later 104 Z) met verkorte wielbasis en een lengte van 3,28 meter.

Gemeenschappelijke olievoorziening
Een technische noviteit bracht Peugeot met de nieuwe aluminium Douvrin-motor. Deze 954 cc grote en 45 pk sterke viercilinder had een enkele bovenliggende nokkenas en een distributieketting. Wel bleven de Fransen bij het aloude concept waarbij de versnellingsbak (net als bij de Mini uit 1959) onder in plaats van naast de motor werd gemonteerd. Dit leidde tot een gemeenschappelijke olievoorziening van motor en bak. Wel was het in verband met de hoogte onder de motorkap nodig de motor 72 graden te kantelen, tenslotte wilde men ook het reservewiel voorin kwijt.

In de zomer van 1976 verscheen de 104 vijfdeurs met een meer praktische grote achterklep en werd de 1.124 cc motor met 53 pk toegevoegd. De driedeurs was er vanaf toen ook als sportief uitgedoste 104 ZS met 66 pk. Een jaar later kreeg ook de vijfdeurs de beschikking over de 66 pk motor en voerde Peugeot een lichte facelift door. Met de in een oplage van 1.000 stuks geleverde 104 ZS2 bracht de Franse autofabrikant de meest pittige 104 ooit op de markt. Uit zijn 1.360 cc motor toverde men 93 pk waardoor het nog geen 800 kilo wegende autootje flink vooruit wilde.

Meer dan anderhalf miljoen
In 1980 kreeg de 104 een moderner ogend dashboard en werd de prijslijst uitgebreid met de 72 pk sterke 1.360 cc motor, twee jaar later gevolgd door een versie met 80 pk en een kleine facelift waarbij veel chromen delen kwamen te vervallen. Feitelijk zou de 205 vanaf 1983 de 104 moeten vervangen, maar deze nieuweling was wel beduidend groter. De 104 bleef nog even in productie, al werd wel het gamma uitgedund. Toch daalden de verkoopcijfers snel, waardoor de kleinste Peugeot in veel Europese landen helemaal uit de boeken verdween. In thuisland Frankrijk is de 104 nog tot de zomer van 1988 leverbaar geweest. Pas eind 1991 bracht Peugeot met de 106 weer een model in de 100-reeks ter wereld. Van de 104 zijn om precies te zijn 1.624.992 stuks gebouwd, waarvan 345.849 exemplaren als driedeurs.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Peugeot 104 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn