Volvo's toekomstige youngtimer: de compacte C30

Volvo's toekomstige youngtimer: de compacte C30
Kopers van een nieuwe Volvo hebben zicht nooit tot het meest jonge deel van de autobezitters kunnen rekenen, tot de komst van de C30. Althans, dat was wat het Zweedse automerk voor ogen had met dit model dat gerekend kan worden tot de spirituele opvolger P1800 ES en 480ES. Anno 2016 is de C30 nog een gewone gebruikte auto, maar in de toekomst zal hij eerder het stempel youngtimer opgespeld krijgen dan een even oude S40.

Het begon allemaal in het voorjaar van 2001 op de North American International Auto Show in Detroit. Volvo toonde daar de Safety Concept Car, afgekort SCC. Men wilde een jonge doelgroep zonder kinderen (25 tot 35 jaar) aanspreken die zich tot dan toe niet bij het merk thuis voelde. Onderzoek wees uit dat er een sportief uitziende en strak rijdende driedeurs in het gamma onder de S40 moest komen. Bovendien kon een kleiner model de gemiddelde CO2-uitstoot van het hele leveringsprogramma omlaaghalen. Uiteraard mocht de voertuigveiligheid, Volvo’s stokpaardje, niet uit het oog verloren worden. De SCC beschikte daarom over onder meer transparante A-stijlen en camera’s die de dode hoek in de gaten hielden.

Glazen achterklep
De reacties van het publiek op de SCC waren zo goed, dat de Zweden besloten de C30 qua styling nauwelijks af te laten wijken van het prototype. Vijf jaar later, op dezelfde autotentoonstelling in Detroit, maakte de buitenwereld kennis met de C30 in zo goed als productierijpe vorm. Nog sterker dan bij de SCC was de gelijkenis met de P1800 ES en 480ES aan de achterkant zichtbaar. De schuine kont met een glazen achterklep en twee aparte stoelen in plaats van een driezits achterbank lieten het publiek terugdenken aan het verleden. Volvo was weer terug in de compacte klasse.

Opvallend aan de C30 Design Concept was de kleurstelling van een witte carrosserie en wielkastranden in brons. Ook het latere productiemodel werd in duotone leverbaar. Onder de motorkap lag een 2,4-liter vijfcilinder turbomotor met 260 pk en 350 Nm. Voor de audiofans was er een stereo-installatie van het Deense Dynaudio gemonteerd. Het dashboard met zijn vloeiende middenconsole was grotendeels overgenomen van de S40.

Platform van Ford
Een half jaar later was de Autosalon van Parijs het toneel waar de uiteindelijke productieversie van de C30 zijn debuut beleefde. Met een lengte van 4,25 meter moest de sportieve driedeurs het op gaan nemen tegen auto’s als de Alfa Romeo Giulietta, Audi A1, BMW 1 Serie en Mini Cooper. De technische basis van de C30 was bekend. Net als de 23 centimeter langere S40 is het C1-platform van de Ford Focus gebruikt, bij Volvo P1 genoemd. Ook de motoren waren bekend uit de Focus. In oktober 2006 startte de productie van de C30 in het Belgische Gent.

Het veiligheidsniveau van de C30 stond op een hoog plan. BLIS (Blind Spot Information System) en het Intelligent Driver Information System (IDIS) dat bijvoorbeeld telefoontjes tegenhoudt behoorden tot de mogelijkheden. Op de IAA in Frankfurt in 2009 stond de vernieuwde C30. Om de auto aantrekkelijk te houden en hem meer in lijn met het gamma van die tijd te laten zijn, kreeg de compacte Zweed onder meer een nieuwe neus met grotere luchtinlaten en uitlopende koplampen. Het interieur wijzigde slechts beperkt, wel ging het leverings-, kleuren- en wielenprogramma op de schop.

Elektrische C30 geen succes
Voornamelijk voor zakelijke klanten en overheden is er juni 2011 korte tijd de C30 Electric geweest. Dit model werd aangedreven door een 82 kW sterke elektromotor van het Zwitserse Brusa Elektronik AG en haalde zijn power uit een 24 kWh lithium-ion accu van het Amerikaanse EnerDel. Volvo gaf een actieradius van 150 kilometer en een topsnelheid van 130 km/h op. Via een normaal stopcontact en een stekker in de grille duurde het opladen maximaal zeven uur. De elektrische C30 werd gewoon in Gent gebouwd, waarna hij in het Zweedse Göteborg zijn elektromotor, accu en elektronica kreeg. Wegens weinig interesse zijn er slechts enkele honderden C30 Electric’s gebouwd.

In december 2012 was het einde daar voor het totale C30-programma. Na ruim 200.000 verkochte exemplaren, waarvan 12.327 stuks in Nederland, staakte Volvo de productie. Op dit moment is de zoektocht naar een mooie C30 niet lastig. Omdat de auto nog geen tien jaar oud is, is het aanbod redelijk fors. Je hebt er al een voor 4.950 euro, maar dat is een diesel met meer dan twee ton op de klok. Rond de 9.000 euro komen fraai exemplaren in zicht met nauwelijks 100.000 kilometer. C30’s met flink wat vermogen zijn zeldzamer, net als gekke kleuren combinaties.

Motoren
Pre-facelift
1.6 100 pk B4164S3
1.8 125 pk B4184S11
1.8F 125 pk B4184S8
2.0 145 pk B4204S3
2.4i 170 pk B5244S4
T5 220 pk B5254T3
T5 230 pk B5254T7
1.6D en 1.6D DRIVe 109 pk D4164T
2.0D 136 pk D4204T
D5 180 pk D5244T8 en D5244T13

Facelift
1.6 100 pk B4164S3
2.0 145 pk B4204S3
2.0F 145 pk B4204S4
2.4i 170 pk B5244S4
T5 230 pk B5254T7
1.6D DRIVe 109 pk D4164T
D2 115 pk
2.0D 136 pk D4204T
D3 150 pk D5204T5
D4 177 pk D5204T
D5 180 pk D5244T13

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Volvo C30 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn