Ibiza in 1984 aan de basis van Seat’s eigen modellijn

Ibiza in 1984 aan de basis van Seat’s eigen modellijn
In 1984 kwam Seat met de Ibiza, een in eigen beheer ontwikkelde auto van Seat in de klasse van de Opel Corsa. Na veel Fiat’s in licentie gebouwd te hebben, was de eerste generatie Ibiza een eigen ontwikkeling van Seat. Giorgetto Giugiaro, die onder andere ook de Volkswagen Golf en Fiat Uno ontwierp, was verantwoordelijk voor het design.

In de beginjaren was de Ibiza er met een 1.2 en 1.5 benzinemotor en een 1.7 dieselmotor. Klanten van het Spaanse merk hadden de keuze uit zes uitrustingsniveau’s: LE, L, GL, GLX, SX en SXI. Een jaar na de introductie werd het gamma verder uitgebreid met een 900 cc benzinemotor en in 1991 was de tijd rijp voor een facelift. Onder de naam New Style kreeg de Ibiza rondere bumpers en knipperlichten naast de koplampen. Deze versie bleef tot 1993 in productie.

Veel keuze
De tweede generatie van de Ibiza werd in 1993 geïntroduceerd en kreeg motoren van Volkswagen. De 1.3, 1.6, 1.8 en 2.0 benzinemotoren werden ook ingezet voor de Volkswagen Polo en Golf. Ditzelfde geldt voor de 1.9 dieselmotor. Er was keuze uit de Ibiza CL, CLX, GLX en GTi. In 1994 werd het motorenprogramma gemoderniseerd. De 1.3 werd vervangen door een 1.4 en 1.9 diesel kreeg een turbo. Om de verkoopcijfers te stutten zijn er vanaf 1995 diverse actiemodellen aan het programma toegevoegd, waaronder de Ibiza S. In 1996 volgde er een kleine facelift die te herkennen is aan een licht aangepaste neus. Daarnaast verscheen er een 1.0 benzinemotor en twee nieuwe diesels: de 1.9 SDI en TDI. Vanaf nu was er keuze uit de Ibiza Conga, Copa, S, SE, SXE, Slalom. Ook introduceerde Seat de snelle Cupra-versie met 2.0 16V-motor.

Cupra
In 1999 werd de Ibiza grondig vernieuwd, maar bleef in de basis dezelfde auto. De grille, koplampen, bumpers en achterlichten werden volledig nieuw vormgegeven. Vanbinnen werd het dashboard op de schop genomen met onder andere een digitaal display voor de airco. Nieuw was de 1.4 16V-motor, maar ook de benaming van de uitrustingsniveau’s veranderde. Kopers konden kiezen uit de Ibiza Select, Stella, Stella +, Signo, S, Sport, Cupra, Cupra R. De Cupra-versies waren alleen leverbaar als driedeurs. Van de Cupra R werden slechts 200 exemplaren gebouwd, deze werd deels gebouwd op afdeling van Seat Sport. De derde generatie van de Ibiza kwam op de markt in 2002. De ronder vormgegeven auto moest ook andere groepen aanspreken dan de jongeren, die de voornaamste doelgroep waren van de vorige generatie. De nieuwe versie kon worden uitgerust met een 1.2 of 1.4 benzinemotor en een 1.4 TDI of 1.9 TDI dieselmotor. In 2003 werd het model ook met een 2.0 benzinemotor verkrijgbaar. De eerste periode was er keuze uit de versies Stella, Signo en Sport. Later werden deze vervangen door de Reference, Businessline, Stylance, FR en Cupra. De derde Ibiza onderging in maart 2006 een kleine upgrade. Dat gebeurde om de Ibiza meer in lijn te laten lopen met zijn grotere broers Leon en Altea en hem een sportiever uiterlijk te geven. De slome 1.9 SDI was sindsdien niet meer verkrijgbaar.

Sport Coupé
Tijdens de Autosalon van Genève in maart 2008 onthulde Seat de sportcoupé Bocanegra. Enkele maanden later bleek dat de nieuwe driedeurs Ibiza erg veel zou lijken op dit prototype. In mei van dat jaar presenteerde Seat eerst de vijfdeurs Ibiza. De driedeurs, op de markt gebracht als ‘SC’ (Sport Coupe), werd enkele maanden later getoond. Voor het eerst zien beide varianten er anders uit qua styling. Deze Ibiza is naast de al wat langer bestaande benzine-varianten tevens leverbaar met moderne TSI-motoren (met directe brandstofinspuiting en een turbo). De oude 1.9 TDI werd vervangen door de 1.6 TDI. De 1.2 TDI Ecomotive is lange tijd erg in trek geweest bij zakelijke rijders vanwege de lage bijtelling.

Opfriskuur
In 2010 is de Ibiza ST (stationwagon) geïntroduceerd. Het model is 18 centimeter langer dan de hatchback. Begin 2012 kreeg de Ibiza een facelift waarbij het front en de achterzijde van de auto veranderde. Ook het interieur van de Ibiza werd opgefrist, wat resulteerde in hoogwaardiger kunststof voor het dashboard, een ander stuurwiel en nieuwe tellers. Dit voorjaar heeft de Ibiza wederom een opfriskuur ondergaan. De meest recente Ibiza is vanbuiten te herkennen aan nieuwe lichtunits met led-dagrijverlichting en andere lichtmetalen wielen. De basismotor is een 1.0-liter driecilinder met 75 pk, de versies met turbo leveren 95 pk en 110 pk. Ook nieuw is de 1.4 EcoTSI met cilinderuitschakeling en 150 pk. Vanbinnen is het dashboard opnieuw ingedeeld en beter afgewerkt. Ook is de tweede generatie van het Easy Connect infotainmentsysteem leverbaar met Mirrorlink om je smartphone te koppelen. Inmiddels zijn er meer dan 5 miljoen exemplaren van de Ibiza gebouwd.

Kijk voor meer foto's van de Seat Ibiza op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 1 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn