Citroën LN als opvolger 2CV mislukt

Citroën LN als opvolger 2CV mislukt
Een goedkoop instapmodel dat de aloude 2CV, oftewel de Eend, zou moeten vervangen. Met de LN kon Citroën midden jaren zeventig zijn moeilijke financiële positie verbeteren. Althans, dat dacht het management. De olijke 2CV heeft de LN echter overleefd en staat ook vandaag de dag nog altijd meer in de belangstelling dan zijn anoniem vormgegeven opvolger.

Omdat Citroën in 1974 overgenomen was door Peugeot kostte het niet veel moeite om een laag geprijsd stadsautootje te ontwikkelen. Op basis van de in 1972 geïntroduceerde driedeurs Peugeot 104 kwam eind 1976 de LN op de markt, de eerste vrucht van de samenwerking tussen beide autofabrikanten. De carrosserie en het onderstel waren zo goed als gelijk. Er ontstond best wat ophef over het conservatieve Peugeot-design. Citroën stond bekend om zijn onderscheidende en eigenzinnige vormgeving, de 3,38 meter lange LN oogde volgens de fans van de Double Chevron veel te anoniem. Onder het korte motorkapje van de slechts 675 kilo wegende LN reutelde een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor met 602 cc. Dit 32 pk en 41 Nm sterke blokje was afkomstig uit de Dyane.

Watergekoelde motor
Twee jaar na de introductie veranderde de typenaam in LNA, wat in Frankrijk werd uitgesproken als de meisjesnaam Héléna. De LN werd Hélène genoemd. Nieuw was de tweepits 652 cc boxermotor uit de Visa met 36 pk en 52 Nm. Het gewicht van de LNA lag 10 kilo hoger, maar de auto kwam wel iets beter van zijn plek. Bovendien was de motor voorzien van elektronische ontsteking (AEI Thomson Motorola). In Frankrijk verscheen in 1980 de LNA Entreprise, een bestelversie zonder achterbank en om de vraag op te stuwen haalde Citroën in 1982 bij Peugeot een grotere motor uit de schappen. Deze watergekoelde viercilinder met 1.124 cc leverde 50 pk en 83 Nm. De met 723 kilo nog altijd vederlichte LNA kwam met deze machine een stuk beter mee buiten de bebouwde kom.

Cabriolet
Een facelift voor de LNA stond in 1982 ook op het programma. Anders gevormde bumpers en lichtunits van de Peugeot 104 gaven de auto een wat moderner voorkomen. Opvallend was de in een oplage van 2.000 stuks geleverde LNA Canelle, een actiemodel in beige metallic met bruine accenten en striping. Met de LNA Bertin-Cholet is er ook een cabriolet van de kleine Fransoos geweest. Slechts 15 tot 20 exemplaren zijn er gebouwd. In augustus 1986 eindigde de productie van de LNA. In totaal hebben 129.611 LN’s en 223.772 LNA’s de fabriek in Noord-Frankrijk verlaten. Als opvolger stond de AX inmiddels te trappelen van ongeduld.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Citroën LN op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn