Porsche 914 verdient ook erkenning

Porsche 914 verdient ook erkenning
Voor veel Porsche-liefhebbers is er maar één echte Porsche en dat is de 911. Jammer dat zoveel andere modellen daardoor niet de waardering krijgen die ze verdienen. Voor de 914 geldt zelfs, dat hij vaak niet eens als een heuse Porsche erkend wordt. Maar dat heeft ook voordelen…

De ontstaansgeschiedenis van de Volkswagen-Porsche is al vaak verteld. Volkswagen en Porsche sloegen de handen ineen om een sportwagen te ontwikkelen die zowel de oudgediende Karmann-Ghia als de viercilinder Porsche 912 zou vervangen. De ontwikkeling werd grotendeels door Volkswagen bekostigd, de beschikbare motoren kwamen uit bestaande modellen van beide merken, de vijfversnellingsbak en de voorwielophanging stamden van de Porsche 911 en de auto werd bij Karmann in Osnabrück in elkaar gezet. Iedereen blij!

Neutrale wegligging
De Volkswagen-Porsche 914 was een zeer veelbelovende auto. Een middenmotor was tot dan toe alleen weggelegd voor racewagens en enkele sportwagentjes die in kleine aantallen gebouwd werden. Een gewichtsverdeling van 45/55 beloofde een zeer neutrale wegligging. De ruimte die de middenmotor van het interieur opslokte, werd in de breedte herwonnen. Het lage ontwerp van de 914 was zeer modern, waarbij het kunststof dakpaneel verwijderd kon worden. Volkswagen leverde voor de instap-914 een 1679 cm3 grote viercilinder boxer met elektronische brandstofinspuiting, stammend uit de middenklasser 411. Deze motor leverde een vermogen van 80 pk, waarmee de prestaties van de 914 niet erg indrukwekkend waren. Met een topsnelheid van 177 kilometer per uur en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 13 seconden was de auto niet in staat zijn sportieve aspiraties waar te maken.

Beter werd het met de tweeliter zescilinder van de 914/6. Deze boxermotor – luchtgekoeld uiteraard – stamde uit de Porsche 911T. Het vermogen was teruggeschroefd naar 110 pk, maar daarmee haalde de 914/6 wel een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h nam 9,9 seconden in beslag. Dat leek er al meer op! Enig nadeel van de 914/6 was zijn prijs. Bij zijn introductie in 1969 werd er bijna 25 duizend gulden voor de auto gevraagd. Een groot verschil met de prijs van de viercilinder 914, die met 15 duizend gulden al een stuk duurder was dan menig concurrent.

Le Mans
Ook al was de bouwkwaliteit van de 914 nog zo goed, verstokte Porsche-klanten bleven de 911 trouw. Het nieuwe model presteerde onvoldoende en het idee dat Volkswagen zich ermee bemoeid had … Brrr! Maar zoals het een echte Porsche betaamt, boekte de 914 wel succes in de autosport. Een van de meest aansprekende resultaten was een zesde plaats algemeen voor een 914/6 GT, tijdens de 24 Uren van Le Mans. Het succes op het circuit had echter geen effect op de verkoopresultaten. In 1972 werd de zescilinder 914/6 vervangen door de viercilinder 914 2.0 (100 pk) en uiteindelijk zou de productie in 1976 al weer gestaakt worden. Ongewoon vroeg, naar Porsche-maatstaven. Totaal zijn er nog geen 120 duizend exemplaren gebouwd. De waardering voor de Volkswagen-Porsche is altijd laag gebleven, de auto wordt maar door een kleine groep liefhebbers echt op waarde geschat. Voordeel daarvan is wel dat de prijzen laag blijven. Terwijl de bedragen die voor klassieke 911’s betaald worden steeds verder omhooggaan, is de 914 nog steeds een heel bereikbare auto.

Dat wil zeggen: als je genoegen neemt met een viercilinder. Met een budget van zo’n 15 duizend euro moet het beslist lukken om een keurige gebruiksauto met nog wat verbeterpunten te vinden. De mooiste viercilinders met een lage kilometerstand kosten rond de 20 duizend euro. Voor de zeldzame zescilinders worden veel hogere prijzen gerekend. Houd rekening met 30 duizend euro als beginbedrag. Speciale uitvoeringen als de zescilinder 916 begeven zich in een heel andere prijscategorie. Liefhebbers van deze zeldzame modellen tellen rustig meer dan 100 duizend euro voor een origineel exemplaar neer. En als de auto in kwestie ook nog race-historie heeft, dan staat er op de prijs helemaal geen maat.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Porsche 914 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn