Renault Fuego: vurige Franse coupé

Renault Fuego: vurige Franse coupé
De Renault Fuego (Spaans voor ‘vuur’) werd in februari 1980 voorgesteld op de Autosalon van Genève als opvolger van de R15 en 17 die sinds 1971 op de markt waren. Als basis gebruikte Renault onderdelen van de R18. Renault wilde het vooral de Ford Capri en Opel Manta lastig maken, maar helaas is dat doel nooit bereikt. In Europa werd de 4,35 meter lange en slechts 1.000 kilo wegende Fuego tot eind 1985 gebouwd bij Renault in Boulogne-Billancourt en bij Maubeuge Construction Automobile in Maubeuge.

In mei 1984 kreeg de Fuego een make-over (Phase II) met een licht aangepast uiterlijk en een totaal nieuw dashboard. Als filmauto maakte de Franse coupé furore in de James Bond films A View to a Kill en Golden Eye. Tot en met eind 1985 zijn er in totaal 265.257 exemplaren van de Fuego gebouwd. Daarna had Renault jarenlang geen coupé in het programma. In 1995 kwam de Mégane Coupé en eind 2008 de Laguna Coupé.

GTS stuurt strakker
AutoKampioen testte in september 1980 de Fuego GTL en GTS. De vormgeving met de bolle achterruit`, die tevens als achterklep diende, kreeg lovende woorden toebedeeld. De in de deurstijl verstopte deurgrepen ondervond men als lastig. Ook de hoofdruimte voorin en de beenruimte achterin hielden niet over. Verder lezen we: `De prestaties van de GTL liggen op een gemiddeld niveau, de GTS is een stuk sneller. Bij beide typen is het brandstofverbruik erg gunstig, mede een gevolg van de vijf versnellingen. De rijeigenschappen zijn goed. De GTS stuurt wat strakker dan de GTL, mede als gevolg van de iets hardere vering en het mindere overhellen in bochten.` De prijslijst startte in 1980 bij precies 19.000 gulden (8.621 euro) voor de Fuego TL, de duurste GTX moest 27.900 gulden (12.660 euro) opbrengen.

Leveringsprogramma
Phase I
1.397 cc 64 pk: TL en GTL (vierbak)
1.647 cc 96 pk: TS, GTS, GTS Automatic
1.995 cc 110 pk: TX, TX Automatic, GTX en GTX Automatic
2.068 cc 88 pk: Turbo Diesel

Phase II
1.397 cc 64 pk: TL (vierbak)
1.647 cc 74 pk: GTL
1.647 cc 96 pk: GTS
1.995 cc 110 pk: GTX
2.165 cc inj. 102 pk: 2,2 litres
2.068 cc 88 pk: Turbo Diesel
1.565 cc turbo 132 pk: Turbo

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Renault Fuego op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn