Eerste Volkswagen Golf Cabrio ruim 14 jaar in productie

Eerste Volkswagen Golf Cabrio ruim 14 jaar in productie
Van maart 1979 tot en met augustus 1993 zijn er van de eerste generatie Volkswagen Golf Cabrio 388.522 exemplaren gebouwd. Het was de eerst Volkswagen waarin een airbag leverbaar was. De productie vond plaats bij de firma Karmann in het Duitse Osnabrück. Karmann was ook bij de ontwikkeling van de auto betrokken. De Golf Cabrio was de eerste open auto met een vaste rolbeugel. In de jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond in Amerika een discussie over veiligheid. Inzittenden van een cabrio zouden bij een koprol ernstig letsel oplopen. Volkswagen ging over stag en voerde de rolbeugel in.

De Golf Cabrio viel bij Kever-rijders in eerste instantie niet in goede aarde. Rode Golfjes werden vaak gekscherend aardbeienmandje genoemd. Door de niet volledig verzinkbare achterste zijruiten en de rolbeugel werd het gevoel van open rijden gemist. Toch had de rolbeugel ook voordelen. De carrosserie was een stuk stijver dan die van andere cabrio’s en de gordels konden hoger gemonteerd worden. Door middel van een hoes werd het geopende dak achter op de auto afgedekt.

Geen ABS leverbaar
Bij de start van de productie in 1979 was de 3,82 meter lange Golf Cabrio er als 1.5 met 70 pk en 1.6i met 110 pk. Ondanks dat in 1983 de tweede generatie Golf werd geïntroduceerd hield Volkswagen vast aan de Golf I als cabrio. Wel werden de motoren gemoderniseerd waardoor het gamma vanaf toen bestond uit een 1.6 met 75 pk, een 1.8 met 90 pk en een 1.8i met 112 pk. Vanaf 1986 was er daarnaast nog een 1.8i met 98 pk. In mei 1987 werd de Golf Cabrio gefacelift. De grille en de bumpers oogden moderner en vanaf 1992 was er als optie een bestuurdersairbag leverbaar. Dit was de eerste Volkswagen met airbag. ABS is nooit leverbaar geweest, stuurbekrachtiging stond op de optielijst, net als een drietraps automaat.

Zoals veel Volkswagens uit de jaren ’80 is ook de Golf Cabrio betrouwbaar, maar koop geen exemplaar met achterstallig onderhoud. Bij motoren met een carburateur is de afstelling lastig en bij injectiemotoren zijn de hydraulische klepstoters vaak hoorbaar als het blok nog niet op bedrijfstemperatuur is. De kapconstructie bestaande uit een frame met een PVC kap en een glazen ruit gaat niet zo snel kapot. Ook met de isolatie zit het wel snor, het dak bestaat uit zes lagen.

Veel actiemodellen
Als je je oog hebt laten vallen op een Golf Cabrio die zwaar schakelt, dan zijn de synchromesringen of de kunststof bussen aan vervanging toe. Roesten doet deze Volkswagen nauwelijks, maar let wel op bij auto’s die schade hebben gehad. De achterklep en de portieren zijn een zwak punt, net als de slotbalk rond de motorkapsluiting. Volkswagen heeft veel actiemodellen uitgebracht van de Golf Cabrio. Namen als Quartett, Bel Air, Young Line, Fashion Line, Classic Line, Toscana, Sportline, Acapulco, Genesis en Etienne Aigner zullen veel mensen nog bekend in de oren klinken. Pas in september 1993 kwam de nieuwe Golf Cabrio op basis van de derde generatie Golf. Inmiddels heeft de Golf I Cabrio de status van youngtimer bereikt en zijn goede exemplaren veel gezocht.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Volkswagen Golf I Cabrio op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn