Auto van het Jaar 1972: Fiat 127

Auto van het Jaar 1972: Fiat 127
De Fiat 127 werd geproduceerd tussen 1971 en 1983. De auto werd in 1971 geïntroduceerd als opvolger van de Fiat 850. De productie eindigde in 1983 na de introductie van de Fiat Uno. Op basis van de 128 begint Fiat halverwege de jaren zestig met de ontwikkeling van een kleiner model, de 127, die in 1972 Auto van het Jaar wordt. Vanaf het begin wordt de 127 zowel in Italië als in Spanje gebouwd. In Spanje onder de naam Seat. In 1977 wordt de 127 vernieuwd en lijn gebracht met de 126 en 128.

De 1.050 cc motor kwam in twee versies. De 50 pk-versie zat in de L en CL. Van deze motor werd in 1978 ook een 70HP-versie uitgebracht die als 127 Sport door het leven ging. Deze Sportversie was er in 2 kleuren: zwart met oranje striping, en oranje met zwarte striping. Een matzwarte geblokte grille en een matzwarte front- en dakspoiler, de glanzend zwarte daklijsten, standaard getinte ruiten, en de ovale racespiegeltjes maakten aan de buitenkant duidelijk dat het om een andere versie ging dan de mindere goden uit de familie. Het interieur kreeg twee kuipstoelen, oranje accenten, een toerenteller, een sportstuur, zwarte hemelbekleding, en in de middenconsole waren een oliedruk- en laadstroommeter opgenomen. Ook was deze versie voorzien van H4-koplampen.

Super en Sport
In 1981 werd de 127 Sport lichtelijk aangepast. De striping verdween, net als de oranje versie. In plaats daarvan kwamen er een rode en een grijsblauwe voor terug. De zwart met oranje afgewerkte binnenbekleding maakte plaats voor een blokjesmotief. Verder bleef alles hetzelfde tot november 1981. Toen verscheen de derde serie van de 127. In feite was de derde en laatste 127 niets meer dan een tweede serie met eigentijds plastic. Grotere bumpers, brede stootstrips voor de Special, en voor de Super en de Sport kwamen er grote afdekplaten voor de onderzijde van de portieren die overliepen in spatbordverbreders. Ook de koplampen en achterlichten werden groter van formaat. Het interieur kreeg andere stoelen en een nieuw dashboard. Voor dit model was er ook een motor met 1.301 cc en 75 pk. De Sport hand een vijfbak, een ander interieur en de achterklep werd voorzien van een extra spoiler onder de ruit.

De derde serie hield het precies één jaar uit, in november 1982 viel het doek definitief voor de Italiaanse versie van de 127. Tot in 1983 werden de laatste exemplaren aan de man gebracht. In Spanje werd het model nog tot 1986 doorgebouwd onder de naam Seat Fura. Op sommige Europese markten blijft de 127 nog leverbaar tot 1987.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Fiat 127 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn