Opel Ascona B gebouwd in België en Duitsland

Opel Ascona B gebouwd in België en Duitsland
Tegelijkertijd met de tweede generatie Manta introduceerde Opel in september 1975 de Ascona B. Technisch komen beide modellen op veel gebieden overeen. De achterwielaangedreven Ascona B werd gebouwd in Bochum (Duitsland) en Antwerpen (België) en was er als twee- en vierdeurs uitvoering.

Ten opzichte van de Ascona A groeide de tweede generatie met 17 centimeter in de lengte en 3 centimeter in de breedte. De wielbasis werd met bijna 9 centimeter uitgerekt. Omdat de benzinetank zich staand achter de achterbank bevond, had de Ascona een voor zijn klasse grote kofferruimte. Het nadeel was dat voltanken een lastig karweitje was omdat het vulpistool dan precies op de juiste manier in de vulopening gestopt moest worden.

Ascona 400
Naast een hele reeks benzinemotoren was er ook een dieselmotor beschikbaar. Omdat deze motor meer ruimte nodig had, monteerde Opel een motorkap met een verhoging in het midden. Doe-het-zelvers vonden het toentertijd prachtig om hun benzineversie ook van deze motorkap te voorzien. In 1979 verscheen de Ascona 400, een homologatieversie van de rally-auto waarmee Walter Röhrl in 1982 wereldkampioen werd. De auto had een vijfbak van Getrag en de achteras kwam van de Rekord. Er waren drie tuningkits beschikbaar, de 2,4-liter leverde minimaal 144 pk. Een andere sportieve Ascona B was de geelwitte i2000 die in samenwerking met Opel-tuner Irmscher is gebouwd. Deze was gebaseerd op de Ascona 2.0 SR en had 120 pk en geventileerde schijfremmen.

Het Duitse Auto Motor und Sport onderwierp de Ascona B in 1981 aan een grondige betrouwbaarheidscontrole en concludeerde dat het een van de weinige auto’s was die je zonder nadenken tweedehands kon kopen. Op alle onderdelen scoorde de Ascona beter dan gemiddeld. Minder te spreken was men over het veercomfort. De Ascona vierdeurs met een bescheiden aantal pk’s onder de motorkap kon op de occasionmarkt rekenen op veel interesse, een sportieve 2-deurs stond vaak langer te wachten op een nieuwe eigenaar. In augustus 1981 werd de Ascona B opgevolgd door de derde generatie Ascona die voorzien was van voorwielaandrijving.

Motorenprogramma
1.2N/1.2S 55/60 pk
1.3N/1.3S 60/75 pk
1.6N/1.6S 60/75 pk
1.9N/1.9S 75/90 pk
2.0N/2.0S 90/100 pk
2.0E 110 pk
2.0D 58 pk

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Opel Ascona B op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn