Lancia Kappa minder succesvol dan Thema

Lancia Kappa minder succesvol dan Thema
De Lancia K (vaak Kappa genoemd, naar de Griekse letter) is een model uit de hogere middenklasse dat geproduceerd is van 1995 tot en met 2001. De auto werd gepresenteerd als opvolger van de succesvolle Thema. In eerste instantie was het model alleen verkrijgbaar als berlina (sedan), een jaar later kwamen daar de SW (stationwagon) en coupé bij.

Het grootste verschil met de Thema is het feit dat de Kappa volledig in eigen beheer ontwikkeld is. Dat betekent dat er dus ook geen Fiat of Alfa Romeo versie van de K op de markt zouden komen (alhoewel de in 1999 geïntroduceerde Alfa Romeo 166 wel een aantal technieken met de K zou gaan delen). Ook werd het model wat hoger in de markt geplaatst. Dat betekende dat er geen viercilinder basismotor in de K zou komen, terwijl z’n voorganger dat nog wel had. Er werd nog wel een viercilinder leverbaar, alleen kreeg deze standaard een turbo, wat de motor een vermogen van 205 pk gaf.

Lancia leverde de 2.0 20V vijfcilinder met twee verschillende handgeschakelde versnellingsbakken. De Power Drive had kortere overbrengingen voor een sportievere rijstijl, terwijl de Comfort Drive langere overbrengingen had voor meer comfort en een lager verbruik. Iedere K werd standaard geleverd met hout-look op het dashboard en een infocenter dat de werking aangaf van een aantal andere hoofdcomponenten van de auto. Op de duurdere uitvoeringen geeft dit systeem ook de instellingen van de airco weer. Het grootste verschil met de Thema is het feit dat de Kappa volledig in eigen beheer ontwikkeld is.

Vanaf de LS en LX uitvoeringen leverde Lancia Viscodrive dat via een viscokoppeling zort dat het aandrijfkoppel progressief over beide voorwielen wordt verdeeld. Dit systeem was standaard op de 2.0 Turbo en de V6. Wat de K wel gemeen had met de Thema is dat de SW-uitvoering door Pininfarina getekend werd, alleen zou Lancia deze uitvoering nu zelf gaan bouwen, terwijl de Thema SW bij Pininfarina werd gebouwd. Lancia monteerde op iedere SW standaard Nivomat automatische niveauregeling. De in 1996 geïntroduceerde coupé werd echter niet in een Lancia fabriek gebouwd, maar bij Maggiora.

In 1998 gaf Lancia de K een lichte facelift waarbij de bumpers geheel in kleur werden uitgevoerd. Aan de binnenkant kreeg de K een nieuw stuurwiel, een vernieuwde middenarmsteun en mooiere materialen in het interieur. In het motorengamma maakte de 2.0 16V Turbo plaats voor een vijfcilinder turbomotor, die ook in de Coupé Fiat te vinden was. Het blok leverde iets meer vermogen, 220 pk om precies te zijn. De 2.4 TD dieselmotor kreeg vanaf 1998 de beschikking over common-railtechniek en kreeg toen de benaming JTD mee. Daarnaast werd de K leverbaar met cruise control, navigatie, zij-airbags en Xenon-verlichting. Tot slot introduceerde Lancia een nieuwe adaptieve automaat, de Comfortronic.

In 2001 nam Lancia de K uit productie. In totaal produceerde het Italiaanse merk 104.752 berlina’s, 9.208 SW’s en 3.271 coupés. Daarmee was het model minder succesvol dan z’n voorganger, waarvan er meer dan 330.000 geproduceerd zijn. In Nederland zijn er in totaal zo’n 2.800 Kappa’s verkocht. Het duurde nog tot 2002 voordat de vervanger van de Kappa, de Thesis, op de markt kwam.

Kijk voor meer foto's van de Lancia Kappa op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 2 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn