Fiat Croma onderdeel van een vierling

Fiat Croma onderdeel van een vierling
Om de ontwikkelingskosten laag te houden werkten Alfa Romeo, Fiat, Lancia en het toen nog zelfstandige Saab begin jaren ’80 onder de noemer Euro-4 aan een grote middenklasser. Als resultaat zijn hieruit de Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema en Saab 9000 ontstaan.

De vijfdeurs Croma had eind 1985 de eer om na de Thema en 9000 als derde model op de markt te komen. Bovendien was de Croma de eerste Europese personenauto ooit met een direct ingespoten dieselmotor. Optisch bestonden er tussen de Croma, Thema en 9000 grote overeenkomsten, terwijl Alfa Romeo voor de 164 alleen het gemeenschappelijke onderstel en de techniek gebruikte. De deuren van de Fiat, Lancia en Saab waren bijvoorbeeld op de scharnieren na gelijk. Ook de veerpoten en de voorruit waren uitwisselbaar. Giorgio Giugiaro van Italdesign was verantwoordelijk voor het design van de voorwielaangedreven Croma die, net als de Saab 9000, beschikte over een praktische grote achterklep. Fiat koos voor een grotendeels verzinkt koetswerk waardoor de roestproblemen van de vroegere Fiats verleden tijd waren.

Airbag vanaf 1993
In de jaren ’80 was de Croma succesvol, vanaf 1990 lieten de verkoopcijfers echter te wensen over. Dit is gedeeltelijk te wijten aan het feit dat de Croma faalde tijdens een crashtest van het Duitse Auto Motor und Sport. Boze tongen beweerden dat er sprake zou zijn van dubieuze voorserie auto’s of zelfs manipulatie van de Duitsers om de Italianen een hak te zetten. Fiat reageerde hierop door vanaf 1991 een versterkte koets te bouwen en in 1993 de auto uit te rusten met een airbag. Helaas voor Fiat mocht dit niet baten en was het met het imago van de Croma gedaan.

Fiat was in het voorjaar van 1987 met de Croma 2000 TD i.d. (turbodiesel iniezione diretta) de eerste Europese autofabrikant die een direct ingespoten dieselmotor in een personenauto leverde. Tot dan toe werd deze motor alleen in de Ducato bedrijfswagen aangeboden omdat de rauw lopende motor niet geschikt werd geacht voor een comfortabele ‘luxewagen’. Samen met dochterbedrijf Magneti Marelli werd een elektronisch inspuitsysteem ontwikkeld dat zorgde voor een rustige motorloop. Het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof werden door sensoren aangepast aan het toerental en de belasting van de motor. Fiat leverde de motor aanvankelijk alleen in thuisland Italië omdat de fabrikant kinderziektes in andere landen wilde voorkomen. Dit bleek echter een grote marketingfout, want niet Fiat wordt vandaag de dag als uitvinder van de directe diesel gezien, maar Audi dat in 1989 zijn gepatenteerde TDI-motor in de Audi 100 lepelde. Dat Fiat in 1997 de eerste common-rail-dieselmotor op de markt bracht is overigens wel bij het grote publiek bekend.

Nieuw instrumentenpaneel
In 1988 kreeg de Croma een kleine update met in kleur gespoten bumpers, witte knipperlichten en nieuwe bekledingstoffen. Ook debuteerde de katalysator. Vanaf 1989 monteerde Fiat comfortabelere hoofdsteunen, rookglas achterlichten en nieuwe wieldoppen. Een echte facelift onderging het Italiaanse vlaggenschip in februari 1991. De koets bleef echter hetzelfde, alleen opgeschroefde delen, zoals de bumpers en lichtunits kregen een gestroomlijnder uiterlijk. Het dashboard werd compleet vernieuwd en het motorenprogramma kreeg een opfrisser. Met ingang van juni 1993 was de Croma ook leverbaar met V6-motor en een bestuurdersairbag. Daarnaast voorzag Fiat de auto van een nieuw instrumentenpaneel en nieuwe bekleding op de stoelen. Begin 1995 werden de laatste wijzigingen doorgevoerd in de vorm van nieuwe handgrepen, raamlijsten, achterlichten en bekledingen.

Van mei 1985 tot en met december 1996 zijn er 450.000 Croma’s gebouwd. Omdat Fiat samen met Alfa Romeo en Lancia op dat moment drie grote middenklassers in het programma had werd besloten voor de Croma geen opvolger te ontwikkelen. Pas in 2005 kwam in samenwerking met General Motors, op basis van de Opel Vectra en Signum een nieuwe Croma op de markt.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Fiat Croma op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn