Volkswagen Golf VR6 meest begeerlijke Golf III

Volkswagen Golf VR6 meest begeerlijke Golf III
Al sinds zijn introductie in 1974 staat de Volkswagen Golf op elke hoek van de straat. De auto is ook vandaag de dag in veel uitvoeringen leverbaar waardoor het een echte allemansvriend is. Eén model steekt echter met kop en schouders boven de burgerlijke Golfjes 1.6 en 1.9 TDI uit: de Golf VR6. Nog meer dan de begeerde Golf GTI een heuse wolf in schaapskleren.

Tot het verschijnen van de VR6 in september 1991 had Volkswagen al genoeg speciale uitvoeringen van de Golf op de markt gebracht, maar tot een zescilinder was het nog niet gekomen. Ondanks de stevige nieuwprijs van bijna 70 duizend gulden (32 duizend euro) is de Golf VR6 toch altijd populair geweest. Dit komt mede door het feit dat iedereen zich in een Golf kan vertonen, van advocaat tot lopendebandmedewerker.

Relaxte cruiser
Als je de Golf VR6 ziet, zou je niet denken dat hij veel auto’s achter zich laat als het stoplicht op groen springt. Enkel de 15-inch lichtmetalen wielen, een klein achterspoilertje en het VR6-logo verraden dat je met de topversie te maken hebt. Eigenlijk is de Golf VR6 ook niet bedoeld om onbehouwen van kruising tot kruising scheuren, laat dat maar aan de GTI 16V over. De VR6 is veel meer een relaxte cruiser met veel reserves en op de Autobahn komt hij perfect tot zijn recht. Net als de buitenkant is ook het interieur niet veel anders dan dat van iedere andere derde generatie Golf. Veel verder dan een ander bekledingsstofje gaat het niet. Wel is de standaarduitrusting uitgebreider, want een leren stuur, elektrische ramen en spiegels en ABS zijn altijd aan boord. Volkswagen rekende voor extra’s als airco en leren bekleding flinke meerprijzen. De 174 pk en 240 Nm sterke VR6-motor ligt dwars voorin de Golf en meet 2,8-liter. In combinatie met de vanaf eind 1994 leverbare Syncro-vierwielaandrijving ligt er een 2,9-motor met 193 pk en 245 Nm in het vooronder. Deze versie is ook als Golf Variant (stationwagon) geleverd. Omdat de Golf voorwielaandrijving heeft en de motor dwars voorin ligt zou een zes-in-lijn te lang en een V6 te breed zijn. De VR6 is een kruising tussen deze twee concepten. De letters ‘VR’ staan voor ‘Versetzte Reihe’; de cilinderrijen zijn een halve cilinder versprongen en onder een blokhoek van 15 graden in elkaar ‘gevouwen’.

Let op tuning
De twee cilinderrijen liggen zo dicht tegen elkaar aan dat montage van maar één cilinderkop mogelijk was. De motor heeft twaalf kleppen, twee distributiekettingen en twee bovenliggende nokkenassen (DOHC). Alle power wordt overgebracht door een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. In de zomer van 1997 stopte de productie van de Golf III en daarmee ook die van de Golf VR6. De Golf Variant VR6 Syncro is tot maart 1998 gebouwd. Vijfentwintig jaar na de introductie van de Golf VR6 zijn goede exemplaren een ‘Einzelstück’ geworden. Veel auto’s zijn ten prooi gevallen aan tuners die het uiterlijk van een standaard Golf te gewoontjes vonden. Ook de motor zelf is vaak ‘geoptimaliseerd’, wat de levensduur van het blok meestal niet ten goede komt. Vooral in Duitsland duiken af en toe nog mooie schuurvondsten op die de vaak hoge vraagprijs dubbel en dwars waard zijn.

Motorschade
Rijden in een Golf VR6 is niet heel goedkoop, maar erop leeglopen zul je ook niet. Reken voor een origineel exemplaar met een kilometerstand van rond de 100.000 op een bedrag van 8.000 euro. Hierbij is de staat en de historie van de auto belangrijker dan het bouwjaar. Om vooruit te komen vraagt de motor een flinke slok, ga uit van een verbruik van 1 op 8 à 10. Veel onderdelen, zoals de remmen, zijn speciaal toegesneden op de VR6. De officiële Volkswagen-dealer vraagt hier hogere prijzen voor dan bij een eenvoudig 1.4’tje. Een specifiek punt waar je bij de aanschaf van een Golf VR6 op moet letten zijn de distributiekettingen. Als de spanner te weinig druk zet op de ketting kan deze gaan ratelen. In het ergste geval leidt dit tot een kettingbreuk en ernstige motorschade. Ook het omgekeerde kan voorkomen. Als de oliepomp te veel druk opbouwt wordt de spanner te hard op de ketting gedrukt wat eveneens kan leiden tot een breuk. Nieuwe motoren zijn niet meer leverbaar. Check ook goed de staat van de waterpomp, thermostaat en koppeling. Alle uitvoeringen van de Golf III zijn berucht om loslatende delen in het interieur, elektrische storingen in de raambediening, poreuze remleidingen en roest onder de achterruit.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Volkswagen Golf VR6 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn