Renault 25 opvolger van zowel R20 als R30

Renault 25 opvolger van zowel R20 als R30
De Renault 25 is tussen 1984 en 1992 geproduceerd. De Renault 25 is de opvolger van de Renault 20 en 30 en ontworpen door Robert Opron. Opron was ook de bedenker van de Fuego, het interieurconcept van de Espace en buiten Renault van de Citroën CX.

In 1978 begint project X-29, op 25 november 1983 kondigt Renault de komst van de 25 aan in de pers en op 21 maart 1984 wordt de Renault 25 gepresenteerd op de Autosalon van Genève. Alle 25’s werden gebouwd in Sandouville, bij Le Havre in Frankrijk. In de verkiezing voor Auto Van Het Jaar uit 1985 is de 25 geëindigd op de tweede plaats.

Luxe Baccara
Het model is in te delen in de Phase I en II. Renault spreekt ook nog van een Phase III, maar de verschillen tussen nummer twee en drie zijn zeer bescheiden. De Phase I is geleverd tot en met mei 1988 met viercilinder in lijn en V6-motoren, respectievelijk Douvrin- en PRV-motor. De motoren liggen allemaal in de lengterichting onder de motorkap en drijven de voorwielen aan. In totaal zijn er van de auto 769.687 exemplaren gebouwd. Volgens de Nederlandse importeur zijn er in ons land 27.261 stuks van de Renault 25 verkocht. De 25 is naast de normale uitvoeringen zoals GTS, TX of GTD ook geleverd als luxe Baccara. Deze uitvoering heeft leren bekleding, een houten pookknop, houtstrips in het interieur en speciale lichtmetalen wielen en dubbele koplampen. Verder zijn er nog andere specials geweest met de namen Havane, Manager, Auteuil, Camargue, Manoir, Fairway, Méribel, Beverly, Courchevel, Monaco en Olympique 92.

Verlengde R25
Als laatste zijn er nog enkele zeer bijzondere varianten van de Renault 25 geproduceerd, allen verbouwd door andere carrosseriebouwers. Zo is er een cabriolet bekend en een stationwagenvariant. Deze laatste heeft in plaats van de standaard achterklep een door het Belgische EBS omgebouwde klep. Tevens is de 25 door het Nederlandse Boonacker doorgezaagd waarna er een stuk tussen werd gelast. Bij het Franse Heuliez werd de originele Limousine af-fabriek als verlengde auto gebouwd. Ook zijn er gepantserde uitvoeringen gemaakt. François Mitterrand had een 25 als presidentieel vervoermiddel.

Motoren
Phase I
Benzine
1.995 cc, 8 kl., 103 pk, 4 cil. carb.: TS en GTS
1.995 cc, 8 kl., 120 pk, 4 cil.: TX
2.165 cc, 8 kl., 124 pk, 4 cil.: GTX
2.165 cc, 8 kl., 110 pk, 4 cil.: TX en GTX
2.664 cc, 12 kl., 144 pk, 6 cil.: V6i
2.849 cc, 12 kl., 139 pk, 6 cil.: V6i
2.458 cc turbo, 12 kl., 182 pk, 6 cil.: V6 Turbo

Diesel
2.068 cc, 8 kl., 64 pk, 4 cil.: TD en GTD
2.068 cc turbo, 8 kl., 87 pk, 4 cil.: TurboD

Phase II
Benzine
1.995 cc, 8 kl., 103 pk, 4 cil. carb.: TS en GTS
1.995 cc, 12 kl., 136 pk, 4 cil.: TI en TXI
2.165 cc, 8 kl., 120 pk, 4 cil.: TX
2.165 cc, 8 kl., 110 pk, 4 cil.: GTX, TX en TXE
2.849 cc, 12 kl., 160 pk, 6 cil.: V6i
2.664 cc, 12 kl., 144 pk, 6 cil.: V6i
2.849 cc, 12 kl., 152 pk, 6 cil.: V6i
2.458 cc turbo, 12 kl., 182 pk, 6 cil.: V6 Turbo
2.458 cc turbo, 12 kl., 205 pk, 6 cil.: V6 Turbo

Diesel
2.068 cc, 8 kl., 69 pk, 4 cil.: TD en GTD
2.068 cc turbo, 8 kl., 86 pk, 4 cil.: TurboD

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Renault 25 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn