Ford Sierra ontstaan onder projectnaam Toni

Ford Sierra ontstaan onder projectnaam Toni
De Ford Sierra was in 1982 de opvolger van de Taunus en was ontworpen door Uwe Bahnsen, Robert Lutz en Patrick le Quément. De aerodynamische vormgeving (Cw-waarde 0,34) van de Sierra was afgeleid van de in 1981 getoonde Probe III Concept Car. Ford hanteerde de projectnaam Toni, als afgeleide van Taunus.

De nieuwe Sierra sloeg gelijk aan bij het publiek. De auto was nog uitgerust met achterwielaandrijving terwijl de nieuwe modellen van de concurrentie rond die tijd waren overgestapt op de goedkopere voorwielaandrijving. Van het eerste model Sierra was er een drie- en vijfdeurs hatchback en een stationwagon. Er kon worden gekozen voor een 1.3, 1.6 en 2.0 viercilinder benzinemotor. Ook was er een 2.0 V6 en een 2.3 V6. Dieselen kon met de 2.3D die afkomstig was van Peugeot. In de herfst 1984 werden de V6-motoren vervangen een 1.8 en de 2.0 injectiemotor. Ook was er een bedrijfswagen-uitvoering leverbaar van de stationwagon.

Cosworth
Van de Sierra werden ook twee sportieve versies door Ford op de markt gebracht. De eerste was de Sierra XR4i. Het was een opvallende auto die alleen leverbaar was in wit, zwart en grijs. De XR4i-uitvoering was voorzien van lichtmetalen velgen, een grote achterspoiler en grotere bumpers. De XR4i was leverbaar met een 2.8 of 2.9 V6-motor. Het tweede sportieve model was de Cosworth. Deze versie had een 2.0 16V injectiemotor met turbo. Qua techniek heeft dit model weinig overeenkomsten met de XR4i. Onder andere het onderstel en de remmen waren afwijkend. Tegenwoordig een begerenswaardig model met hoge aanschafprijzen voor een goed exemplaar.

Mondeo als opvolger
In 1987 werd de Sierra gefacelift. De auto kreeg hierdoor een strakker uiterlijk. Ook voegde Ford de sedan aan het gamma toe. Tevens werd de 2.0-motor in 1988 vervangen door een even groot exemplaar met dubbele nokkenassen. Ook kwam er een Cosworth-uitvoering, deze keer als sedan. In 1990 werden er enkele wijzigingen aan het faceliftmodel doorgevoerd. De Sierra kreeg een moderner dashboard, de knipperlichten waren uitgevoerd in doorzichtig glas en de achterlichtunits werden uitgevoerd in rookglas. De ouderwetse 2.3 dieselmotor werd vervangen door een 1.8 TD. In 1993 introduceerde Ford met de Mondeo de opvolger van de Sierra. In totaal zijn er in Duitsland, België, Engeland, Zuid-Afrika, Venezuela, Argentinië en Nieuw-Zeeland zo’n 2.700.500 Sierra’s geproduceerd. Desondanks bleef de Sierra een populaire occasion.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Ford Sierra op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 april 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn