Rover 827 Vitesse: Gentleman’s Express

Rover 827 Vitesse: Gentleman’s Express
Van kleins af aan ben ik autoliefhebber. Mijn passie ligt bij het merk Rover en sinds 2009 ben ik de trotse bezitter van een Rover 827 Vitesse automaat uit 1989. Auto’s waren vroeger bij ons thuis het gespreksonderwerp van de dag. Mijn vader en moeder zijn altijd al fan geweest van old- en youngtimers en sleurden mij en mijn oudere broer door het ganse land om autobeurzen en events te bezoeken.

Omdat mijn vader (voordat ik geboren was) een Rover SD1 2600 heeft gehad, had dat merk in onze familie een speciaal plekje. Zo speciaal dat mijn broer in 2005 een Rover 3500 Vitesse kocht als eerste auto. Ook Ik kon niet wachten tot ik het roze kaartje op zak had en op zoek kon gaan naar een heilige koe die helemaal van mij was. Ik ging het merk steeds meer waarderen, in het bijzonder de 827 Vitesse waarvan er nog maar vijftien in Nederland zijn.

Japanse invloed geeft charme
Het is de opvolger van de beroemde SD1 en het product van de samenwerking tussen Rover en Honda. Het eerste type is strak gelijnd, de MK2 (herkenbaar aan chromen grill) kreeg wulpsere lijnen. De V6-motor en de automaat zijn ontworpen door Honda en de koets, het interieur en de elektronica door de Britten. Sommige mensen vinden de invloed van Honda een minpunt, maar dat is juist onderdeel van de charme van de auto. Twee totaal verschillende bedrijven die een avontuur aangaan en een schitterend product neerzetten. De 2,7-liter V6 is perfect voor de bijna vijf meter lange bolide, cruisen over de snelweg is een peulenschil en het vermogen lijkt eindeloos. Maar ook een stoplichtsprintje is geen probleem, de V6 geeft een prachtige sound bij hogere toerentallen en de viertraps automaat kan het goed bijhouden.

Ik kocht mijn 827 Vitesse in 2009 met maar 70.000 kilometer en ben er na al die jaren en 30.000 kilometer nog niet op uitgekeken. Iedere keer blijf ik staren naar het typische en tijdloze jaren tachtig design in de kleur Steel Grey. Ook het interieur is een feest, een verwennerij van bruin Connolly leer en wortelnoten hout. De combinatie is gewoon top. Een typische gimmick is de nog steeds werkende tripcomputer. De Vitesse wordt puur hobbymatig gebruikt tijdens vakantie trips door Europa, daar is het een heerlijke wagen voor. De veelzijdige motor en de onverzadigbare kofferbak maken het tot een perfecte reisauto. Ook neem ik deel aan evenementen en rally’s. Soms vervoer ik mijn (schone!) mountainbike. In de winter wordt er niet mee gereden.

Elektronica met karakter
De Rover is de eerste twintig jaar goed onderhouden door de eerste (Zwitserse) eigenaar. Ik heb vooral preventief onderhoud uitgevoerd. De distributieriem, waterpomp, banden en bakolie zijn vernieuwd. Bovendien zat er een klein lekje in de radiateur en zijn het stuurhuis, de expansietank voor de koelvloeistof (originele tanks drogen uit) en de vertragingsschakelaar voor de binnenverlichting vervangen. Ook heb ik wat kleine cosmetische dingen gedaan zoals de rand in de bumper weer mooi zwart gespoten, de motorkap laten spuiten vanwege een kras en het interieur hier en daar wat opgefrist. Verder moet je het karakter de elektronica voor lief nemen. De ene dag kun je je spiegel verstellen en de andere dag moet je maar even geduld hebben. Soms gaat het raam soepel open en soms niet. Maar dat vind ik niet erg. Het hoort een beetje bij de charme van Rover.

Een 800 is prima te onderhouden mits je er echt voor gaat. Forums, clubs en liefhebbende garages staan voor je klaar. Plaatwerk, body-trim en fittings zijn wel zeldzaam en lastig te vinden, zeker voor de eerste serie modellen. Een BMW uit die tijd is makkelijker te onderhouden. Ik heb sinds kort nog een Rover erbij, een Rover SD1 3500 V8 Vanden Plas automaat uit 1982 in Oporto Red met een beige interieur. Deze Rover is met 108.000 kilometer ook amper ingereden. Ik heb er al veel aan laten doen, maar daarover later meer. Beide auto’s gaan in ieder geval nooit meer weg!

Tekst: Marc Stilleboer

Bekijk meer foto's van de Rover 827 Vitesse op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 mei 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn