Rover 827 Si: Weg van het Duitse gepeupel, ga voor een Brit!

Rover 827 Si: Weg van het Duitse gepeupel, ga voor een Brit!
Ben je wars van het Germaanse trio Audi 100, BMW 5-Serie en Mercedes-Benz E-Klasse? Kijk dan eens naar een Rover 800. Het populaire trio uit Duitsland staat ruim twintig jaar na dato bij wijze van spreken nog op elke straathoek geparkeerd, limousines van Britse makelij zijn veel exclusiever. Je moet wel geduld hebben om een fraai exemplaar tegen te komen, want erg populair is de auto nooit geweest. Zeker de meest luxe 827 Si is een heerlijke uitvoering met alles erop en eraan, inclusief een fijne V6 uit Japan.

In de herfst van 1991 kreeg de Rover 800 een grote facelift. Hierbij werden zowel de buitenkant als het interieur aangepast aan de tand des tijds. Het model liep tenslotte al sinds 1986 mee. Als we in gedachten teruggaan naar de automarkt van 1993 komen we een hele rij modellen tegen die in dezelfde prijsklasse een stukje van de taart opeisten. Uit Italië waren daar de Alfa Romeo 164 3.0 V6 en Lancia Thema 3.0 V6. Frankrijk had de Citroën XM V6 en Peugeot 605 3.0 V6 in de aanbieding en naast de Audi 100 2.6 E, BMW 525i en Mercedes-Benz E280 hadden onze oosterburen de Ford Scorpio 2.9i 24V en Opel Omega 3000 24V paraat. Een keuze maken zal voornamelijk gebaseerd zijn op een kwestie van smaak of herkomst. Feit blijft dat de Rover 827 Si altijd een apart slag auto zal blijven.

Honda V6
De eigenaar van de GP-ZZ-10, een op 16 juni 1993 geleverde 827 Si in diepglanzend Jet Black, is helemaal verzot op zijn auto. Er staat nu 200.000 kilometer op de klok, maar dat zou je dit exemplaar niet geven. Zeker in het zwart is het nog altijd een zeer chique ogende sedan met een lengte van een forse 4,88 meter. Zowel op de achterbank als in de bagageruimte is de ruimte uitstekend voor elkaar. Met 530 liter laadruimte kun je prima met vier man bepakt en bezakt op pad. De Honda V6-motor met 169 pk draait daar ook zijn hand niet voor om en samen met de viertraps automaat maakt deze machine een geweldige reiswagen van de Rover. Het maximum koppel van 225 Nm wordt pas behaald bij een hoge 4.500 toeren, maar desondanks schakelt de bak vlot op. Een echte sprinter is het niet, maar de V6 geeft de auto karakter.

Alles erop en eraan
Met omgerekend ruim 40.000 euro op zak mocht je deze 827 Si in 1993 bij de dealer de showroom uitrijden. Negen van de tien klanten die een dergelijk bedrag destijds op hun bankrekening bij elkaar hadden gespaard kozen liever voor iets Duits. De outsiders dachten er anders over en dompelden zich onder in Britse luxe. Waar je bij Mercedes niet eens elektrische ramen kreeg, verliet de 827 Si de fabriek inclusief leren bekleding, airco, lichtmetalen wielen en een schuifdak. Het is maar net waar je prioriteiten liggen en als imago (en een degelijke afwerking…) niet belangrijk is, waarom dan niet zo’n exclusieve Rover op de oprit? Omdat er destijds weinig exemplaren zijn verkocht is het anno 2016 ook lastig om er een te vinden. Zelfs in Engeland, waar de auto zeer succesvol was, staan ze niet meer op elke straathoek. De huidige eigenaar piekert er dan ook niet over om zijn trots te verkopen. Technisch mankeert er zeer weinig aan zijn limousine en er komen jaarlijks maar weinig kilometers bij. Meestal staat de 827 Si droog in de parkeergarage en zo af en toe mag de motor lekker op temperatuur komen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Rover 827 Si op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 12 mei 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn