505 was laatste achterwielaangedreven Peugeot

505 was laatste achterwielaangedreven Peugeot
In 1974 begon Peugeot met de ontwikkeling van de 505. Als opvolger van de succesvolle 504 rustte er een zware taak op de schouders van de laatste achterwielaangedreven Peugeot. Vijf jaar later, in mei 1979, kon het publiek kennismaken met de door Pininfarina ontworpen 505 die met een Cw-waarde van 0,44 niet tot de meest aerodynamisch getekende auto’s van dat moment behoorde.

Peugeot bouwde de 4,58 meter lange 505 niet alleen in het Franse Sochaux, maar ook in Argentinië, Chili, China, Indonesië en Nigeria. De in lengterichting ingebouwde motoren en het onderstel werden grotendeels overgenomen van de 504. In april 1982 introduceerde het Franse merk de 505 Break met een lengte van 4,90 meter, waarvan de Familiale drie zitrijen had.

Eind 1985 werd de 505 grondig vernieuwd. Omdat tegelijkertijd de grotere 604 uit productie ging en de 605 er nog niet was moest de 505 de rol van grote middenklasser overnemen. De vernieuwde 505 was duidelijk herkenbaar aan de nieuwe bumpers en lichtunits en een aangepast interieur. Daarnaast werden het onderstel en de motoren verbeterd en was de 505 V6 de eerste Peugeot met standaard ABS. In oktober 1987 verscheen de 405 en werd het leveringsprogramma van de 505 uitgedund. Bijzonder is de 505 Break van Dangel met een grotere bodemspeling en vierwielaandrijving. Dangel is een Frans bedrijf gespecialiseerd in het terreinwaardig maken van Peugeots en Citroëns. De 505 sedan werd in 1990 vervangen door de 605, de Break mocht blijven tot begin 1992.

Zoals gebruikelijk gaf Peugeot de uitrustingsniveau’s aan met twee of drie letters. Na de basisversie GL volgenden de GR, SR, STI, GTI en Turbo Injection. Vanaf de facelift bestond het programma uit de GL, GR, SR, SX, GTI, Turbo Injection en V6. Op de instapversie van de eerste serie na was elke 505 voorzien van een handgeschakelde vijfbak. Een drietraps automaat kon als extra worden besteld, de tweede serie kreeg een automaat met vier versnellingen.

Het motorenprogramma startte met een viercilinder 1.8 benzinemotor (80 en 92 pk), gevolgd door een 2.0 (96, 100 en 108 pk), een 2.0 injectie (110 pk) en een 2.2 injectie (117 en 130 pk). De turbomotor was altijd een 2.2 injectie met 142, 150, 160, 180 of 200 pk. Als vlaggenschip was de 505 er ook met een 2.849 cc grote en 170 pk sterke V6. Peugeot was ook in de jaren ’80 al een echt dieselmerk en de 505 is dan ook leverbaar geweest met diverse zelfontbranders. Mensen zonder haast selecteerden de 2.3 of 2.5 diesel met respectievelijk 70 of 75 pk. Als het woord ‘turbo’ in de typeaanduiding stond leverden deze motoren 80 en 95 pk. De 2.5 diesel kon ook met intercooler besteld worden waardoor het vermogen steeg naar 115 pk.

Na de productiestop in Europa bouwde het Chinese Guangzhou Peugeot Automobile Company de auto voor de lokale markt tot 1997 door als Guangzhou-Peugeot GP 7202. Zo’n succes als de 504 is de 505 nooit geworden, maar in Afrika is de auto nog steeds niet uit het straatbeeld verdwenen. Veel 505’s uit Europa zijn opgekocht en geëxporteerd. Een directe opvolger kreeg de 505 niet, de 605 stond een halve trede hoger in het gamma. Ook een stationwagon met drie zitrijen heeft Peugeot sindsdien niet meer gebouwd, maar wellicht kun je de zevenpersoons 307 SW uit 2002 of de full-size mpv 806 uit 1994 als moderne interpretatie kunnen zien.

Om in 2015 in Nederland een 505 te kunnen scoren moet je goed zoeken, het aanbod bestaat uit slechts vier (erg nette) exemplaren. Wellicht dat er bij de diverse Peugeot-clubs nog wat te vinden is. Bij onze oosterburen is het aanbod met 13 stuks ook niet erg groot, maar de keuze is daar iets uitgebreider. Een luxe sedan of een Break in basistrim staan voor redelijke prijzen te koop. Reken voor een redelijk strakke auto op 2.500 euro, een in concoursstaat verkerende 505 gaat al gauw richting het dubbele. In Frankrijk kun je op dit moment ook nog eenvoudig aan een 505 komen. In het thuisland van de 505 zijn traditiegetrouw vooral de diesels nog redelijk verkrijgbaar.

Bekijk meer foto's van de Peugeot 505 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 4 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn