Duits H-kenteken staat op de tocht

Duits H-kenteken staat op de tocht
In Duitsland bestaat het zogenaamde 'H-Kennzeichen' wat bezitters van een oldtimer belastingvoordeel geeft. Der Spiegel schrijft echter dat veel eigenaren afzien van dit speciale kenteken omdat het hen geen besparing meer oplevert. Veel auto's uit de tachtiger jaren hebben een katalysator, waardoor het gunstiger is om het reguliere belastingtarief te betalen.

Auto's met een H-kenteken (minimale leeftijd 30 jaar) worden jaarlijks aangeslagen voor 191 euro Kfz-Steuer (Duitse vorm van wegenbelasting). Als er echter een katalysator is gemonteerd kan dit bedrag voor voertuigen met een relatief kleine cilinderinhoud beduidend lager uitvallen wanneer er wordt uitgegaan van de gebruikelijke belastingregels voor personenauto's. Als voorbeeld noemt Der Spiegel de Volkswagen Golf II en Opel Kadett E waarvan respectievelijk slechts 28 en 36 procent van de rijdende exemplaren in Duitsland een H-kenteken hebben. Veel uitvoeringen van deze twee ooit succesvolle modellen beschikten destijds al over een katalysator, of waren daar achteraf mee uit te rusten.

De redding van het H-kenteken kan eventueel de nieuwe blauwe milieuzone-sticker voor auto's met lage stikstofoxide-uitstoot (NOx) zijn. Met het klassiekerkenteken mag men dan wel de milieuzones in Duitsland betreden. Het staat echter nog niet vast of, wanneer en waar deze sticker ingevoerd wordt.

[exurl=http://www.spiegel.de/auto/aktuell/oldtimer-bestand-in-deutschland-h-kennzeichen-lohnt-sich-nicht-immer-a-1092068.html][/exurl]
Dit artikel is gepubliceerd op 20 mei 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn