Renault 7 nooit in Nederland geleverd

Renault 7 nooit in Nederland geleverd
De Renault 4, 5 en 6 kennen we, maar de R7 kunnen veel mensen zich niet meer voor de geest halen. Vreemd is dat niet, want bij ons in Nederland is deze Franse sedan uit Spanje nooit geleverd. In feite is de in 1974 ter wereld gekomen R7 tot de C-stijl gelijk aan de pas vijf jaar later geïntroduceerde vijfdeurs R5. Tot de zomer van 1979 was het vijfje er sinds 1972 immers alleen als driedeurs.

Oorspronkelijk was Renault van plan de R5 ook als vierdeurs sedan te gaan leveren, maar dat plan is op het laatste moment afgeserveerd. De auto zou te veel klanten weghouden bij de grotere R6 en een sedan zou het jeugdige imago van de R5 geen goed doen. Omdat alles eigenlijk al in gereedheid was gebracht om de productie op te starten, werd besloten de sedan bij de Spaanse Renault-dochter FASA in Valladolid als Siete te bouwen. Alleen in midden- en Zuid-Europa kwam de 3,90 meter lange en 815 kilo wegende auto op de markt omdat de afzetkansen daar het grootste waren. Het Noord-Europese hield ook toen al niet van compacte sedans.

Belastingtarief
De Siete werd in de herfst van 1974 aan journalisten gepresenteerd in La Mango de Mar Menor, een landstrook gelegen aan de zuidoostkust van Spanje in de regio Murcia aan de Costa Cálida. Destijds gold in Spanje de grens van 1.040 cc voor een gunstig belastingtarief. De Siete kreeg daarom een 1.037 cc viercilinder in het vooronder met 50 pk en 72 Nm, goed voor een topsnelheid van 132 km/h. In de prijslijst stond een kale basisversie, die in 1977 verdween, en de iets luxere TL.

Tegelijk met de R5 volgde er medio 1978 een kleine facelift en vanaf 1979 ging de auto door het leven als Renault 7. Vanaf dat moment was het model ook in Centraal-Europa te verkrijgen. Vanaf 1981 kon je ook kiezen voor de R7 GTL en een 1.108 cc motor met 45 pk en 84 Nm. Opvallend genoeg had dit motortje wel meer trekkracht, maar het vermogen bleef achter bij de 1.037 cc variant. Tot begin 1983 zijn er 240.000 stuks van de Siete/R7 gebouwd. Zijn indirecte opvolger was de R9, tussen 1981 en 1988 de kleinste sedan van Renault.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Renault 7 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 juni 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn