Tot ziens Ford Sierra, welkom Opel Vectra!

Tot ziens Ford Sierra, welkom Opel Vectra!
Na vijf maanden met een Volkswagen Golf II en negen maanden met een Ford Sierra voor de mooiste verhalen door het land getrokken te zijn, is het nu de beurt aan een Opel Vectra.

Na zijn komst in september 2015 en vele maanden stilstand is de Sierra volledig door de Ford-dealer en Carrec Technocenter binnenstebuiten gekeerd. We hebben er 12.998 kilometer zonder ook maar het minste probleem in gestuurd en zullen de witte Ford herinneren als een comfortabele metgezel die een steeds gunstiger brandstofverbruik liet noteren. In het begin wilde de 120 pk sterke 2.0i DOHC-motor elke 12 kilometer een liter benzine hebben, tijdens de laatste warme dagen (en een behoudende rijstijl) kwam hij 16 kilometer ver op een litertje sap. Gemiddeld sluiten we daardoor af met 1 op 14,5, oftewel 6,9 liter per 100 kilometer. Dat de Sierra uitgestorven is in het straatbeeld moge duidelijk zijn. Diverse keren hebben we dan ook verbaasde blikken gezien en complimenten over de nette staat van de auto waren niet van de lucht.

De nieuwe redactieauto is een Opel Vectra B met 111.000 kilometer op de klok. Om precies te zijn een Vectra Hatchback 1.6i GL Plus in de kleur Titaniumsilber metallic die op 10 april 1996 is afgeleverd aan zijn eerste eigenaar in België. Onder de motorkap ligt de minst krachtige machine, de X16SZR met 75 pk. Vlot is de destijds veel als zakenauto verkochte middenklasser niet, maar de oude en zeer soepele achtkleppers hebben de naam betrouwbaarder te zijn dan de nieuwere EcoTec-zestienkleppers. Wat prestaties betreft gaan we er dus op achteruit ten opzichte van de Sierra, maar de meeste kilometers worden afgelegd met constante snelheid op de rijksweg. Wanneer de teller 100-120 km/h aanwijst is de motor mooi rustig en we zijn benieuwd wat het benzineverbruik wordt. Qua uitrustingsniveau staat de Vectra op vrijwel gelijke hoogte met de zeven jaar oudere Sierra. Een toerenteller, centrale deurvergrendeling en een in hoogte verstelbare stoel waren in 1989 zaken die je ook vond op de Sierra Special. De Vectra GL Plus is ten opzichte van de gewone GL-uitvoering voorzien van een toerenteller, elektrische verstelbare spiegels, elektrische ramen in de voorportieren en drie hoofdsteunen op de achterbank. Bovendien heeft ons exemplaar een tweede airbag aan boord.

Binnenkort mag de Vectra bij Carrec Technocenter de brug op om de technische staat te laten beoordelen door een deskundig oog. Uiteraard verschijnt er nog een rijtest en zullen we jullie op de hoogte stellen als er opvallende zaken aan het licht komen.

Bekijk meer foto's van de Opel Vectra op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 24 juni 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn