Rover 3500 Vanden Plas: Zwitser vindt nieuw thuis in Nederland

Rover 3500 Vanden Plas: Zwitser vindt nieuw thuis in Nederland
Sindskort ben ik de trotse eigenaar van een Rover 3500 Vanden Plas uit 1982. Normaliter zoekt de eigenaar de auto maar in dit geval vond de Rover SD1 mij. Ik mocht voor deze pagina ook al schrijven over mijn Rover 827 Vitesse die ik sinds 2009 in bezit heb. Mede dankzij die auto heb ik een erg hechte (auto)vriendenkring opgebouwd in binnen en buitenland.

Een erg goede vriend in Zwitserland kwam met wel iets heel leuks; een Rover Vanden Plas met maar 107.000 kilometer op de teller. Zijn verzameling van Rovers was al dermate groot dat hij de Vanden Plas geen thuis kon bieden. Omdat hij zag op internet en social media hoe gek ik ben met de 827 dacht hij dat ik wél een goed thuis kon bieden aan de SD1. Met de schitterende koets in de kleur Oporto Red gecombineerd met het beige velours interieur maken het tot een lust voor het oog waar ik geen nee tegen kon zeggen. Een vriendenprijs maakte het rond, ben de wagen gaan halen en heb hem samen met die Zwitserse vriend naar Nederland gehaald.

Hart van een zeeschildpad
Ondanks de lage kilometerstand had de Rover wel wat liefde nodig gehad, zowel cosmetisch als technisch. Maar ach, na 34 jaar mag dat ook wel. Ik heb het trouwens niet over roest want dat is gelukkig vrijwel niet aanwezig, maar het ging om de details. De SD1 is alweer een paar maanden in Nederland, de teller staat inmiddels op ruim 109.000 en ik heb van elke meter genoten (benzine is duur dus van elke slok genieten!). Wat is het iedere keer een feest om met deze Britse mastodont op pad te gaan. De V8-motor met carburateur is soepel en gekoppeld met de Borg-Warner automaat (later werd bij de MK2 de GM-180 automaat toegepast) nog steeds een erg indrukwekkende aandrijflijn. Invoegen op de snelweg doet hij met een bijna stationair toerental en bij stadsverkeer komt er een heerlijke burble uit de uitlaat. Daarnaast is de Rover V8 net zo betrouwbaar als het hart van een zeeschildpad. Ook het gevoel dat de brede, lage, grote Rover geeft maakt het vandaag de dag nog steeds tot een heel erg indrukwekkende auto die lange reizen tot een peulenschil maakt.

Ik vind de matige afwerking van de SD1 niet echt een issue omdat mijn band met Rovers uit de jaren tachtig zo sterk is dat ik daar overheen kijk. Echter heb ik wel begrip voor mensen die meerijden en zeggen “goh, dat zit niet zo strak in elkaar als bij een Mercedes”. Het is een wagen voor echte liefhebbers. Zowel de Rover SD1 als 827 gaan nooit meer weg en ik ga van beiden ten volste genieten.

Tekst: Marc Stilleboer

Bekijk meer foto’s van de Rover 3500 Vandenplas op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juli 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn