Saab bracht vele onconventionele, maar weldoordachte oplossingen

Saab bracht vele onconventionele, maar weldoordachte oplossingen
In 1949 rolde de eerste in serie geproduceerde Saab 92 van de band. De auto bewees al gauw een goede basis te zijn voor verdere ontwikkeling en verfijning op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en comfort. Voor het van oorsprong vliegtuigen en militaire systemen bouwende Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget, opgericht in 1937) moest alles weldoordacht ten uitvoer gebracht worden. Veel ontwerpproblemen vroegen daarom om een nieuwe en vaak onconventionele benadering.

Saab was eind 1963 een van de eerste autofabrikanten die zijn auto’s uitrustte met een dubbel remsysteem. Hierbij zijn de remmen diagonaal in plaats van voor en achter gescheiden. In 1970, een jaar na de fusie met de eveneens Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, kwam men met in eigen beheer ontworpen koplampwissers- en sproeiers. Dit initiatief vormde de basis voor de wetgeving in Zweden met betrekking tot goed zicht.

Amerikaanse eisen
Standaard stoelverwarming voor de bestuurder is in 1971 geïntroduceerd, evenals energie-absorberende en zelfherstellende bumpers die in staat waren om botsingen tot 8 km/h te doorstaan. Dit in overeenstemming met de in 1973 ingevoerde Amerikaanse wettelijke eisen. Ook bracht Saab al vroeg veiligheidsgordels in zijn auto’s aan, tien jaar voor de wettelijke verplichting in Zweden. Een andere uitvinding is de hemelbekleding van geperst glasvezel. Dit biedt een goede bescherming bij een ongeval en voorziet in een effectieve warmte- en geluidsisolatie. Eén van de meest besproken kenmerken op autogebied in 1977 was de nieuwe turbomotor van de 99 Turbo. Vier jaar later was er het APC-systeem (Automatic Performance Control) waarmee de turbomotor in staat werd gesteld zichzelf automatisch aan het octaangetal van de gebruikte benzine aan te passen.

Andere specifieke Saab-kenmerken zijn de hoofdsteunen van de voorstoelen waarbij er geen gat tussen leuning en hoofdsteun ontstaat bij het verstellen van de hoogte. Ook het contactslot in de middenconsole is uniek. Bij een aanrijding stoot de bestuurder nu niet met zijn rechterknie tegen een uitstulping aan de stuurkolom. Als laatste noemen we hier het feit dat de contactsleutel alleen uitgenomen kan worden als de auto wordt geparkeerd met de pook in de achteruitversnelling.

Overnames
In 1990 werd Saab in twee onderdelen gesplitst: de vliegtuigbouw en de autofabrikant. Van het laatste onderdeel was de helft in handen General Motors. Tussen 2000 en 2010 was Saab een volle dochter van GM, waarna het werd verkocht aan Spyker Cars. Dit was van korte duur en in 2011 ging de auto-afdeling alsnog failliet. Sinds augustus 2012 is het onderdeel van National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Dit speciaal hiervoor opgerichte bedrijf is in Zweden geregistreerd en eigendom van twee bedrijven uit Hongkong en een uit Japan. Zij willen zich richten op de productie van elektrische auto’s voor met name de Aziatische markt.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 18 juli 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn